63سالگی یک موزه

به گزارش یزد بلاگ، 63 سال پیش و درحالی که ساختمان فعلی موزه آذربایجان بر اساس طرح آندره گدار، معمار و باستان شناس فرانسوی و طراح موزه ایران باستان، در جوار مسجد کبود تبریز در حال احداث بود، زنده یاد سید محمدتقی مصطفوی، رئیس وقت اداره کل باستان شناسی کشور، در پاسخ به درخواست شادروان علی دهقان، مؤسس موزه آذربایجان و مدیرکل وقت فرهنگ آذربایجان دستور انتقال 202 قطعه از اشیای تاریخی موزه ایران باستان به تبریز را صادر کرد و آثار مذکور توسط اسماعیل دیباج از بنیان گذاران موزه آذربایجان و ترسیم کننده نقشه ساختمان موزه که در آن سال ها ریاست اداره هنرهای زیبای آذربایجان را عهده دار بود، از موزه ایران باستان دریافت و به تبریز منتقل شد.

63سالگی یک موزه

با نمایش عمومی اشیاء تاریخی دریافتی از موزه ایران باستان و بعضی اشیاء اهدایی مردم در محل تالار فوقانی کتابخانه ملی تبریز، در روز دوازدهم مردادماه سال 1336 موزه آذربایجان در تبریز پایه گذاری شد. روزنامه توحید افکار طی مطلبی با عنوان موزه آذربایجان ضمن اشاره به این موضوع می نویسد:

چون ممکن است اتمام ساختمان موزه آذربایجان مدتی طول بکشد، لذا آقای دهقان چندین اتاق از ساختمان کتابخانه ملی را به موزه تخصیص داده اند و اشیاء و اثاثیه موزه آذربایجان در آن اتاق ها چیده شده، اداره باستان شناسی یک نمونه از آثار باستانی که در موزه تهران مکرر بوده، به تبریز فرستاده و اشیایی نیز از طرف اهالی به موزه اهداء شده که فعلاً در ویترین های مخصوص جا داده اند و بدین ترتیب موزه آذربایجان عملاً تأسیس شده است.

شکل گیری موزه آذربایجان در سال 1336 را می توان تجلی همت و اراده مردم فرهنگ دوست تبریز و آذربایجان در صیانت از فرهنگ و میراث ارزشمند گذشتگان دانست. روزنامه توحید افکار در همین ارتباط و با دعوت از مردم به تداوم مشارکت در این حرکت فرهنگی می نویسد:

طبق تصمیم وزارت فرهنگ، نصف مخارج ساختمان را دولت پرداخت خواهد کرد، مبلغ یک صد و هفتاد هزار ریال که سال گذشته از طرف اهالی جمع شده بود، خرج شده و ساختمان با پولی که دولت یاری کرده، ادامه دارد و امید است به زودی یک ساختمان آبرومند به نام موزه آذربایجان در تبریز ساخته گردد. چنانچه گفتیم دولت در نظر دارد فقط نصف هزینه ساختمان را بدهد، نصف دیگر را باید اهالی پرداخت نمایند، لذا امید است که به زودی اهالی با همت آذربایجان و آذربایجانیان محترم پایتخت، وجه لازم را در اختیار کمسیون موزه بگذارند تا بنای موزه زودتر به سرانجام رسد. از عموم اهالی آذربایجان انتظار می رود اشیایی که ارزش هنری و تاریخی دارند، به موزه اهدا نمایند که هم در موزه بهتر نگهداری گردد و هم مورداستفاده قرار گیرد، بعد از پیروزیتی که تبریز در تأسیس کتابخانه ملی به دست آورده، همه امیدوار هستند که در خصوص موزه هم پیروز گردد.

مشارکت در تأمین هزینه های احداث ساختمان و اهدای آثار ارزشمند تاریخی، فرهنگی و هنری از سوی اقشار مختلف به این موزه، جلوه ای از این همت و اراده مردم در حفظ میراث فرهنگی محسوب می گردد. نقش مردم فرهنگ دوست تبریز و آذربایجان در تشکیل موزه آذربایجان به قدری تأثیرگذار بوده است، که در نخستین سال های فعالیت موزه همانند کتابخانه ملی تبریز با عنوان موزه ملی آذربایجان از آن یاد شده است.

* رئیس امور موزه های اداره کل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی آذربایجان شرقی

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

نماشو: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

منبع: میراث آریا
انتشار: 15 مرداد 1400 بروزرسانی: 15 مرداد 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 1854

به "63سالگی یک موزه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "63سالگی یک موزه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید