هیاهوی مجازی نودبازها و سکوت عادل، خاتمه باز جام جم پنجم؟

به گزارش یزد بلاگ، خبرنگاران -گروه هنر-عطیه مؤذن: هفت روز سیما عنوان بسته خبری-تحلیلی ویژه ای است که در سرانجام هر هفته به بازخوانی اهم تحولات خبری مرتبط با متن و حاشیه تولیدات صداوسیما و اتفاقات پیرامونی آن در طول هفته می پردازد.

هیاهوی مجازی نودبازها و سکوت عادل، خاتمه باز جام جم پنجم؟

در این بسته خبری هفتگی کوشش کردیم در کنار خبرهای رسمی فعالیت برنامه سازان و مدیران سیما، نیم نگاهی به حواشی رسانه ای و حتی شایعاتی که به رغم غیررسمی بودن می توانستند در اخبار مرتبط با سیما تأثیرگذار باشند هم داشته باشیم.

امروز پنجشنبه 20 شهریور می توانید با پنجاه و چهارمین بسته خبری هفت روز سیما در مرور متن و حاشیه اتفاقات تلویزیون در هفته ای که گذشت، با ما همراه شوید.

چهره هفته؛ عادل فردوسی پور

این هفته مجوز فراوری برنامه عادل فردوسی پور مجری و تهیه نماینده برنامه های ورزشی سیما، در فضایی غیر از تلویزیون و در قالب یک مجموعه مستند ورزشی برای عرضه در فضای مجازی منتشر شد؛ مجوزی که تاریخ آن به اردیبهشت ماه بازمی گردد و از طرف وزارت ارشاد صادر شده است. این مجوز در حالی در فضای مجازی منتشر شد که از چند هفته قبل بعضی رسانه ها خبر از دورخیز این برنامه ساز تلویزیونی برای ساخت برنامه ای با عنوان نودِ نو داده بودند اما مجوز منتشر شده نشان از یک گاف عجیب در موج قبلی خبررسانی های چند هفته پیش تر داشت و تعیین شد نام برنامه مدنظر در واقع 99 بوده است!

با این حال این تنها هفته ای نبود که فردوسی پور و احتمال دورخیز او برای فراوری یک برنامه اینترنتی خبرساز می گردد. فردوسی پور حدود یک سال و نیم است که جز برنامه فوتبال 120 در شبکه ورزش که تهیه نمایندگی اش را برعهده دارد، در تلویزیون حضور ندارد و با اینکه خودش اهل مصاحبه و خبری کردن برنامه ها و کارهایش نیست اما بارها نامش بواسطه اخبار غیررسمی در فضای مجازی و محافل رسانه ای مطرح شده است. در چند ماهه اخیر نیز فراوری برنامه اش در اینترنت همیشه مورد رصد رسانه ها بوده است.

او پیش از این و در سال گذشته هم ویژه برنامه اینترنتی کلاسیکو را تهیه نمایندگی کرد که با اجرای پژمان جمشیدی همراه بود و حالا قرار است با یک برنامه 15 قسمتی در این فضا فعالیت کند.

هنوز جزئیات جدیدی از این برنامه که با عنوان 99 مجوز ساخت از وزارت ارشاد دریافت نموده در دسترس نیست پیش از این البته این برنامه را با نام نود نو مطرح نموده بودند و در خبرهایی منتشر شد که ساترا جلوی فراوری آن را گرفته است. همان زمان اما ساترا گفت که صرفاً توقف فراوری و پخش برنامه ام شو با این سازمان بوده و درباره دیگر خبرسازی هیچ نقشی نداشته است. چندی بعد هم ساخت این برنامه که حتی در جزئیات آن گفته شده بود پخشش هم دوشنبه ها شب ها (همان تایم پخش برنامه نود در تلویزیون) است به طور تلویحی تکذیب شد. اما فردوسی پور در همه این ماه ها نسبت به حواشی و خبرهای مطرح شده پیرامون خود سکوت اختیار نموده است.

حالا انتشار رسمی مجوز برنامه وی برآورد های دوباره ای را نسبت به فعالیت جدیدش به وجود آورده است. اینکه این برنامه قرار است زنده باشد یا فضای آن چگونه خواهد بود. آنچه در مجوز آمده است 99 یک برنامه ترکیبی به نویسندگی و کارگردانی عادل فردوسی پور است. برنامه ای که در 15 قسمت ساخته می گردد و فضایی مستند دارد بنابراین همین ابتدا این احتمال را که بسیاری مطرح نمودند که او نود را به شبکه خانگی می آورد منتفی می نماید و شاید خیلی هم شبیه آن برنامه نباشد.

خود فردوسی پور هم هنوز به اعلام خبرهای رسمی و مصاحبه درباره برنامه اش ورود ننموده است و حتی می توان گفت با سکوتش حاشیه ها را به نحوی مدیریت هم نموده است؛ اتفاقی که به نوعی نشان از هوشمندی او برای جلوگیری از ایجاد فضای تقابلی با تلویزیون دارد.

بر این اساس فردوسی پور یکی از چهره های خبرساز هفته گذشته بود که رسانه ها مدام فعالیت های وی را رصد نموده و می نمایند و باید اذعان کرد هنوز در سیبل پیگیری رسانه ها واقع شده است.

حاشیه هفته؛ باز شدن پفراینده جام جم جدید؛ از حواشی دوره قبل چه خبر!؟

این هفته خبری از طرف معاونت سیمای رسانه ملی منتشر شد که طی آن دبیر و اعضای شورای سیاست گذاری ششمین جشنواره جام جم منصوب شدند. جشنواره جام جم طی دهه 90 و توسط صداوسیما پایه گذاری و اولین دوره آن هم در سال 90 برگزار گشت. این جشنواره بخش های مختلفی دارد و سعی می نماید فراوریات و چهره ها و هنرمندانی را که در تلویزیون شاخص بوده اند و به رای گذاشته شده اند آنالیز نموده و مورد رقابت قرار دهد.

پنجمین دوره از این جشنواره که در سال 97 برگزار گشت اما دچار حاشیه هایی شد که عجیب ترین آن طرح شائبه دستکاری در آرای مردمی این رویداد و تأیید این شائبه از سوی بعضی مدیران سیما بود. در دوره پنجم برای اولین بار رای گیری مردمی اضافه شده بود که همین رای گیری با ابهام دستکاری و تخلف روبرو شد؛ ابهامی که هنوز هم رفع نشده است!

بعد از آن مسئولان جشنواره و صداوسیما به پیگیری ها نسبت به تخلف در آرای مردمی جشنواره وعده دادند و حتی میرباقری در نشست برنامه های نوروز 98 که دو سال قبل برگزار گشت گفت که خودش نسبت به این اتفاق شکایت دارد و پلیس فتا را هم در جریان گذاشته است. پلیس فتا نیز از تشکیل پفراینده اطلاع داد و حتی طی مراحل بعدی عنوان شد که فرد متخلف هم دستگیر شده است!

فرد متخلف اما هیچ گاه به شکل رسمی و حتی غیررسمی به رسانه ها معرفی نشد و پفراینده عجیب حواشی جشنواره تلویزیونی جام جم اگرچه ممکن است برای صداوسیما مختومه شده باشد اما هنوز برای رسانه ها و افکار عمومی مفتوح و بدون پایان است.

سال گذشته که به دلیل برگزاری انتخابات مجلس و اتفاقات مختلف خبری جشنواره جام جم برگزار نشد و حالا ششمین جشنواره به سال جاری موکول شده است. با این حال همزمان با اولین خبر رسمی از این جشنواره و تفویض دبیری جشنواره از مسعود احمدی افزادی به مهرداد عظیمی لزوم اطلاع رسانی درباره تخلف و حاشیه جشنواره پیشین و پاسخگویی به افکار عمومی یک بار دیگر احساس می گردد. به ویژه که احمدی افزادی که این روزها مدیریت شبکه آموزش و متولی مدرسه تلویزیونی ایران است در شورای سیاستگذاری جشنواره هم حضور دارد و بهتر در جریان کم و کیف اتفاقات و حواشی جشنواره قبلی واقع شده است.

باید دید مرتضی میرباقری معاون سیما که حکم اعضای شورای سیاست گذاری دوره جدید را امضا نموده، برنامه ای برای شفاف سازی درباره حواشی دوره گذشته جشنواره جام جم دارد؟

اتفاق ویژه هفته؛ ترکیب حرفه ای داوران یک جشنواره تلویزیونی

جشنواره مستند سیما چند دوره است که توسط شبکه مستند در حال برگزاری است که به دوره مدیریت سلیم غفوری در این شبکه باز می گردد. هم اکنون دوره چهارم این جشنواره در حال برگزاری است که تا اواخر مهر ماه ادامه دارد.

این هفته خبری درباره این جشنواره منتشر شد که ترکیب داوران را اطلاع رسانی کرد. در این ترکیب نام های مختلفی از مستندسازان قدیمی و جدید اما حرفه ای دیده می شد. ابراهیم حاتمی کیا شاید شناخته شده ترین چهره این ترکیب حتی برای عموم مردم باشد که او را با سینمای داستانی می شناسند و کارش را با ساخت آثار مستند آغاز نموده است. مصطفی رزاق کریمی دیگر داور جشنواره از چهره های پیشکسوت و مطرح در عرصه مستندسازی است که فعالیت های وی باعث شده است در عرصه بین المللی هم شناخته شده باشد.

لقمان خالدی، وحید فرجی و محدثه گلچین عارفی دیگر اعضای ترکیب داوری را تشکیل می دهند که هر سه از چهره های شناخته شده و معتبر در فضای مستندسازی محسوب می شوند. این ترکیب می تواند در فرایند انتخاب حرفه ای آثار جشنواره و حتی زمینه سازی برای دوره های بعدی یاری نماینده باشد.

جشنواره مستند طی چندین دوره برگزاری نگاه مستندسازان را به خود جلب نموده است و تلویزیون را که بستر اصلی پخش و عرضه مستند است در اختیار مستندسازان قرار داده است. با این حال یکی از نقدها مهم در دوره های مختلف برگزاری به این جشنواره انتخاب سلیقه ای و محدود آثار مستند بوده است و اینکه همه مستندسازان نتوانسته اند در این دایره انتخابی آثارشان را قرار دهند.

حال ترکیب داوران می تواند به فرایند حرفه ای تر این جشنواره در انتخاب آثار بعدی هم یاری کند.

سینما در سیما؛ واکنش به موقع سیما به جنبش تقلبی می تو در سینمای ایران

جنبش می تو ابتدا در سینمای دنیا شکل گرفت و بعضی زنان درباره آزارها و تجاوزهای جنسی که در عرصه سینما با آن موجه بوده اند لب به سخن گگرددند. در ایران هم چندی است که بعضی در کوشش بودند با گرته برداری از این جنبش به زعم خود افشاگری درباره تجاوز در سینمای ایران را فراگیر نمایند. این کوشش زمانی صورت جدی تری به خود گرفت که پفراینده فردی متجاوز نسبت به دانشجویان دانشگاه هنر در فضای مجازی مطرح و به اقدام قضایی علیه فرد خاطی انجامید.

در بین برنامه های رادیویی و تلویزیونی برنامه کافه هنر خیلی زود وارد میدان شد و به پیگیری مسائل مرتبط با پفراینده دانشجویان هنر پرداخت و حتی گفتگویی با رحمت امینی از مسئولان این دانشگاه و پیگیری شکایت دانشجویان پرداخت که یک اتفاق ویژه بود و برنامه را با توجه به محتوای هنری آن با یک اتفاق روز هم پیش برده بود.

ماجرای طرح ادعای مجازی اما همانطور که انتظار می رفت خیلی زود به انحراف کشیده شد و به مرور ابعاد دیگری هم پیدا کرد و حتی وارد حاشیه هایی شد که تا حدی از اهمیت ماجرای اولیه کاست. برنامه نقد سینما آدینه هفته گذشته با مرور تلویحی این ماجرا به اتهام زنی های بدون سند در این حوزه پرداخت.

امیررضا مافی مجری کارشناس برنامه در سخنانی در برنامه ای که آدینه هفته پیش روی آنتن رفت، بیان نمود: با تأکید بر اینکه اصل جنبش می تو هم در آمریکا به راه افتاد تا بخش هایی از واقعیت نادیده بماند، اضافه نمود: در فرهنگ ما همه چیز متفاوت از غرب است اما گویی میلی وجود دارد تا از ابزارهای شبکه های اجتماعی بهره گیری گردد و کاری مشابه آنچه در غرب اتفاق افتاده اینجا هم رقم بخورد، در صورتی که این اتفاق ممکن نیست.

در ادامه برنامه نیز احسان شاه قاسمی مدرس و پژوهشگر دانشگاه هم با تأکید بر موضع مافی گفت: در کشور ما این تنها نمونه نیست و غالباً زمانی که می خواهیم از یک پدیده تقلید کنیم، معمولاً شرایط رقت باری پیش می آوریم! درباره اصل جنبش می تو و اصالتش می توان ساعت ها صحبت کرد اما همین پدیده با تمام نقدهایی که به آن وارد می کنیم، وقتی به ایران می رسد تبدیل می گردد به مجموعه ای از اتهام زنی های ناتعیین، با منابع ناتعیین و در زمان هایی مشکوک!

پرداختن به اتفاقات و جریانات روز جامعه به ویژه این دست موضوعات حساس در فضای مجازی، در تلویزیون آن هم در شرایطی که برنامه های تخصصی در این باره معمولاً سکوت می نمایند حرکتی قابل تحسین در راستای وظایف رسانه ملی است. به ویژه در قبال خبرهایی که موجی در جامعه به راه می اندازند و سکوت صداوسیما و رسانه های رسمی می تواند به یک مارپیچ سکوت دامن بزند. مارپیچ سکوت نظریه ای است که الیزابت نوئل نیومن مطرح نمود و طی آن به این مساله پرداخت که قدرت رسانه ها یا سلیقه عام می تواند عقاید مخالف یا اقلیت را مأیوس کند و آن ها را در یک مارپیچ سکوت به انفعال و فراموشی وادار کند.

پیشنهاد هفته؛ سریال بوم و بانو

حدود 2 هفته است که سریال های تلویزیونی به روز شده اند و این شب ها سه شبکه اصلی سریال های جدیدی را در کنداکتور پخش قرار داده است. از ابتدای این هفته نیز سریال بوم و بانو به کارگردانی سعید سلطانی روی آنتن شبکه دو سیما رفته است. شبکه دو سیما معمولاً در ترکیب سریال های تلویزیونی که روی آنتن شبکه های اصلی می رود بین سه شبکه کمتر سریال پیروزی داشته است و طی 6 ماه گذشته فقط بچه مهندس بود که توانست اقبال مخاطبان را به دست بیاورد.

بوم و بانو با این حال در میان سریال های سرزده و زمین گرم که این شب ها از دو شبکه یک و سه روی آنتن می رود آغاز پیروز آمیزتری داشت. سریالی که با یک ملودرام آغاز شد ترکیبی از بازیگران مختلف را به کار گرفته است و در همین چند قسمت ریتم مناسبی در روایت قصه و اتفاقات داشته است.

حال و هوای سریال نیز در بستری تاریخی رخ می دهد و جذابیت های بصری و فرهنگی را پیش روی مخاطب قرار داده است.

در این سریال بازیگرانی همچون مسعود رایگان، بهنام تشکر، مهدی احمدی، شیوا خنیاگر، دیبا زاهدی و… به ایفای نقش پرداخته اند.

سریال بوم و بانو به کارگردانی سعید سلطانی و تهیه نمایندگی آرمان زرین کوب ساخته شده است و این شب ها ساعت 21:30 روی آنتن شبکه دو سیما می رود.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

نماشو: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 15 مرداد 1400 بروزرسانی: 15 مرداد 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 2225

به "هیاهوی مجازی نودبازها و سکوت عادل، خاتمه باز جام جم پنجم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هیاهوی مجازی نودبازها و سکوت عادل، خاتمه باز جام جم پنجم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید