موفقیت واکسن بینی کووید-19 در موش ها

به گزارش یزد بلاگ، دانشمندان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن(Washington University) در مطالعه اخیرشان پیروز به توسعه یک واکسن برای هدف قرار دادن کروناویروس سندرم حاد تنفسی 2 شده اند که عملکرد آن بر روی موش ها پیروزیت آمیز بوده است.

موفقیت واکسن بینی کووید-19 در موش ها

به گزارش خبرنگاران و به نقل از مدیکال اکسپرس، دانشمندان آمریکایی واکسنی را ایجاد نموده اند که ویروس کروناویروس سندرم حاد تنفسی 2 را هدف قرار می دهد و می توان آن را به وسیله بینی به بدن ارسال کرد. مقدار دوزی که محققان آن را مناسب می دانند یک دوز است.

پس از ارسال یک دوز از واکسن آنها شاهد تاثیر آن در جلوگیری از عفونت در موش های مستعد ابتلا به کروناویروس جدید بوده اند. محققان در گام بعدی قصد دارند تا واکسن را در نخستی سانان و سپس انسان ها آزمایش نمایند تا ببینند آیا واکسن مذکور در جلوگیری از عفونت کووید-19 در آنها موثر است یا خیر.

برخلاف سایر واکسن های کووید-19 در حال توسعه این واکسن به وسیله بینی که اغلب محل اولیه عفونت است، به بدن ارسال می گردد. محققان در مطالعه جدید دریافتند که ارسال دارو به وسیله جهت بینی یک پاسخ ایمنی قوی در کل بدن ایجاد می نماید و تاثیر خوبی در جلوگیری از عفونت بینی و مجاری تنفسی و در مجموع در کل بدن دارد.

دکتر مایکل اس. دایموند(Michael S. Diamond) نویسنده ارشد این مطالعه گفت: ما از دیدن پاسخ ایمنی قوی در سلول های داخلی بینی و مجاری تنفسی و محافظت عمیق از آنها در برابر جلوگیری از عفونت و مبارزه با این ویروس شگفت زده شدیم. بدن موش هایی که این واکسن را دریافت نموده اند به خوبی در برابر این بیماری ایمن شده است.

محققان برای فراوری واکسن، پروتئین میخ مانند ویروس(spike protein) را که کروناویروس از آن برای حمله به سلول ها استفاده می نماید، در داخل آدنوویروس که سبب سرماخوردگی می گردد، قرار دادند.اما دانشمندان عملکرد آدنوویروس را تغییر دادند تا نتواند بیماری ایجاد کند.

آدنوویروس بی ضرر، پروتئین میخ مانند مذکور را به داخل بینی منتقل می نماید و بدن را قادر می سازد بدون اینکه فرد بیمار گردد، یک دفاع ایمنی در برابر کروناویروس سندرم حاد تنفسی 2 ایجاد کند.

واکسن جدید سبب ایجاد دو جهش در پروتئین مذکور می گردد که آن را به شکل خاصی تثبیت می نماید و این موضوع عامل ایجاد آنتی بادی در برابر آن می گردد.

آدنو ویروس ها اساس بسیاری از واکسن های تحقیقاتی در خصوص کووید-19 و سایر بیماری های عفونی مانند ویروس ابولا و سل هستند و سوابق ایمنی و کارایی خوبی دارند، اما تحقیقات زیادی برای توسعه واکسنی که به وسیله بینی به بدن تحویل داده گردد، وجود ندارد.

بینی جهت جدیدی برای ارسال واکسن

دکتر دیوید تی. کوریل(David T. Curiel) گفت: تمام واکسن های دیگر آدنو ویروس در حال توسعه برای کووید-19 با تزریق به عضله بازو یا ران به بدن افراد ارسال می شوند. بینی جهت جدیدی برای ارسال است، بنابراین نتایج ما شگفت آور و امیدوارنماینده است. همچنین مهم است که یک دوز از این واکسن چنین پاسخ ایمنی خوبی در بدن ایجاد می نماید. واکسن هایی که برای محافظت کامل به دو دوز احتیاج دارند کمتر موثر هستند زیرا بعضی از افراد به دلایل مختلف هرگز دوز دوم را دریافت نمی نمایند.

اگرچه یک واکسن آنفلوانزا به نام FluMist وجود دارد که به وسیله بینی تحویل داده می گردد، اما محققان در آن از یک شکل ضعیف شده از ویروس آنفلوانزا زنده استفاده می نمایند و بنابراین نمی توان از آن برای تزریق در گروه های خاصی از افرادی که سیستم ایمنی بدن آنها به دلیل بیماری هایی مانند سرطان، دیابت و HIV و ... ضعیف شده، استفاده کرد.

در مقابل، واکسن جدید کووید-19 این مطالعه از ویروس زنده ای که قادر به تکثیر باشد استفاده نمی نماید که این موضوع احتمال ایمن بودن آن را بالاتر می برد.

محققان به دو روش این واکسن را به موش ها تزریق کردند تا نتایج حاصل از این دو روش را مقایسه نمایند. در روش اول آنها واکسن را به وسیله بینی و در روش دوم آنها به وسیله تزریق عضلانی این واکسن را به بدن موش ها ارسال کردند. در حالی که تزریق عضلانی پاسخ ایمنی را ایجاد می کرد که مانع از سینه پهلو می شد، اما از عفونت در بینی و ریه ها جلوگیری نمی کرد. چنین واکسنی ممکن است شدت کووید-19 را کاهش دهد ، اما این امر به طور کامل نمی تواند باعث جلوگیری از شیوع ویروس گردد. در مقابل ارسال واکسن به وسیله جهت بینی از عفونت در دستگاه تنفس فوقانی و تحتانی و بینی و ریه ها جلوگیری می نماید و نشان می دهد که افراد واکسینه شده ویروس را گسترش نمی دهند یا ویروس در نقاط دیگر بدن عفونت ایجاد نمی نماید.

محققان گفتند که این مطالعه امیدوار نماینده است، اما اظهار کردند که تا به امروز واکسن فقط در موش ها مورد مطالعه قرار گرفته است.

دایموند گفت: ما به زودی یک مطالعه برای آزمایش این واکسن داخل بینی نخستی سانان و سپس برنامه ای برای شروع کارآزمایی های بالینی انسان شروع خواهیم کرد.

یافته های این مطالعه در مجله Cellمنتشر شد.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

نماشو: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 مرداد 1400 بروزرسانی: 15 مرداد 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 2072

به "موفقیت واکسن بینی کووید-19 در موش ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موفقیت واکسن بینی کووید-19 در موش ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید