موزه صنایع دستی گرگان؛ جاذبه قاجاری شهر

به گزارش یزد بلاگ، خوشبختانه تعدادی از این خانه های تاریخی به شکل ماهرانه ای بازسازی و بازسازی شده اند و با نگاه به آن ها می توان گفت که هنوز زنده هستند. جاهای دیدنی گرگان بسیار است یکی از همین بناها، خانه امیر لطیفی است که در نزدیکی بازار نعلبندان و پشت مسجد جامع گرگان واقع شده و در چند سال اخیر کاربری خود را به موزه صنایع دستی گرگان تغییر داده است.

موزه صنایع دستی گرگان؛ جاذبه قاجاری شهر

چرا بازدید از موزه صنایع دستی گرگان پیشنهاد می گردد؟

بازدید از این بنا به رونق دوباره صنایع دستی منطقه یاری شایانی می نماید.

سبک معماری خانه که متعلق به دوران قاجار است، تماشایی است.

خانه امیر لطیفی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

تاریخچه موزه صنایع دستی گرگان

بنای این موزه متعلق به آخرین حاکم استرآباد (گرگان امروزی) در دوران قاجار بوده است. صاحب این خانه مهدی خان مَلِک از بزرگان خاندان ملک بوده و در دورانی که این حاکم در آن سکونت می نموده با این نام شناخته می شد ولی بعدها خانه در اختیار داماد این خاندان یعنی ابوالقاسم امیرلطیفی قرار می گیرد و از آن به بعد با نام خانه امیر لطیفی شناخته می گردد تا اینکه در سال 1389 کاربری خود را به موزه تغییر می دهد.

معماری موزه صنایع دستی گرگان

مانند اغلب بناهای تاریخی دوره قاجار در ساخت این خانه نیز از خشت، آجر، چوب و ساروج استفاده نموده اند. از ویژگی های معماری موزه صنایع دستی گرگان می توان به اصل قرینگی و استفاده از مصالح سازگار با اقلیم شهر اشاره نمود. این خانه شامل 2 بخش یعنی هسته اصلی و بخش های خدماتی بوده و هسته اصلی ساختمانش در 2 طبقه ساخته شده است.

در موزه صنایع دستی گرگان از چه چیزهایی می توان بازدید کرد؟

همین که از ورودی خانه به حیاط آن می رسید، حال و هوای افسون کننده فضا شما را غرق در دنیای زمان قاجار می نماید. به این ترتیب در احاطه باغچه های باصفا و در و پنجره های مشبک چوبی، شیشه های رنگی و حوض وسط حیاط قرار می گیرید و خود را در عمق تاریخ تصور می کنید. در حیاط این خانه می توانید عکس هایی به یادماندنی ثبت کنید چون نمای زیبای خانه زمینه جالبی برای عکس هایتان خواهد بود.

طبقه اول موزه

این طبقه دارای 3 اتاق سه دری است که به همدیگر راه دارند و در اتاق های جانبی 2 راه پله برای رفتن به طبقه دوم تعبیه شده اند. در این بخش چندین غرفه قرار گرفته اند که صنایع دستی مختلفی از شهرهای استان گلستان مثل علی آباد کتول، صحرای ترکمن، روستای شاهکوه، قزاق محله، رامیان و روستای زیارت را به نمایش گذاشته اند.

طبقه دوم موزه

در طبقه بالا با قرار دادن المان های سنتی مثل چرخ نخ ریسی، پوشاک و زیورآلات، ظروف و اشیا مربوط به دوران قاجار و همچنین مجسمه ها یا عروسک هایی در ابعاد واقعی مشاغل سنتی را بازسازی نموده اند که از جمله ها آن ها می توان به مسگری، نخ ریسی، آهنگری، قالی بافی، پنبه زنی و حصیربافی اشاره داشت. این طبقه شامل یک اتاق مرکزی (5 دری) و 2 اتاق سه دری در طرفین آن است.

کرسی خانه موزه

برای آشنایی بهتر با حال و هوای زمان گذشته و سبک زندگی سنتی به کرسی خانه موزه قدم بگذارید، در کرسی خانه مجسمه های مومی قرار داده شده اند که در ابعاد واقعی ساخته شده و لباس محلی به تن دارند. این مجسمه ها دورهم نشستن خانواده ای گرگانی در زیر گرمای کرسی آن هم در شب یلدا را به تصویر کشیده اند.

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از موزه صنایع دستی گرگان چه قدر است؟

برای دیدن بخش های مختلف این خانه 950 متری دست کم 1 ساعت احتیاج خواهید داشت و مانند هر موزه دیگری باید مبلغی را به عنوان ورودی پرداخت کنید.

فصل مناسب برای بازدید از موزه صنایع دستی گرگان چه زمانی است؟

با اینکه بهترین زمان برای خرید بلیط هواپیما گرگان از اولین روزهای بهاری تا اواخر خرداد به شمار می رود و در این بازه هم آب و هوای شهر خنک و دلپذیر می گردد و هم طبیعت آن جلوه زیبایی به خود می گیرد ولی برای بازدید از جاذبه هایی مثل موزه ها می توان فارغ از شرایط آب و هوایی تصمیم گرفت.

چگونه به موزه صنایع دستی گرگان برویم؟

بافت قدیمی شهر گرگان خانه جاذبه ها و خانه های تاریخی شهر است و برای همین دسترسی به آن بسیار راحت خواهد بود. همجواری با بازار نعلبندان، مسجد گرگان و مدرسه تقوی باعث شده راحت تر بتوان این خانه را پیدا کرد.

از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟

بازار نعلبندان: 50 متر

سرای تاریخی باقری ها: 300 متر

مدرسه تقوی: 500 متر

مدرسه عمادیه: 600 متر

کاخ موزه گرگان: 800 متر

چه هتل هایی در نزدیکی موزه صنایع دستی گرگان برای اقامت وجود دارند؟

مهمانسرای پارس: 400 متر

هتل سرای خان: 400 متر

هتل طهماسبی: 1.6 کیلومتر

هتل آپارتمان بهشت هیرکان: 1.6 کیلومتر

هتل معروف گرگان: 2.3 کیلومتر

چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به موزه صنایع دستی گرگان هستند؟

فست فود لقمه: 500 متر

رستوران وصال: 700 متر

رستوران بازار: 1 کیلومتر

رستوران میخوش: 1.3 کیلومتر

ساندویچی 444: 1.5 کیلومتر

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

نماشو: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

منبع: گردشبان
انتشار: 15 مرداد 1400 بروزرسانی: 15 مرداد 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 2975

به "موزه صنایع دستی گرگان؛ جاذبه قاجاری شهر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه صنایع دستی گرگان؛ جاذبه قاجاری شهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید