معرفی بخشی کوتاه از قوانین هتل های ایران

به گزارش یزد بلاگ، حتما برایتان پیش آمده که برای کار، تجارت، تحصیل یا تفریح به شهر دیگری از ایران سفر نموده و برای اقامت خود هتلی را رزرو نمایید. اما آیا تا بحال قبل از رزرو، قوانین هتل های ایران را مطالعه نموده اید یا در مورد آنها اطلاعاتی دارید؟ همه هتل ها، چه هتل های داخل ایران و چه هتل هایی که در کشورهای دیگر فعالیت می کنند، دارای قوانینی بوده که مسافران موظف به رعایت آن ها هستند. قوانین هتل شامل ساعت تخلیه اتاق، حداقل سن رزرو، رزرو اتاق مشترک، قوانین پرداخت هزینه اتاق و جریمه کنسل کردن، پذیرش بچه ها و هزینه دریافتی از آنان، به همراه داشتن حیوانات خانگی خواهند بود. برخی از این قوانین در همه هتل ها مشترک بوده و برخی دیگر خاص یک هتل هستند. بهتر است قبل از اینکه رزرو اتاق را انجام دهید، از قوانین هتل مورد نظرتان آگاهی پیدا نموده تا در سفر و هنگام ورود به هتل دچار مشکل نشوید. در این بخش تعدادی از قوانین رزرو هتل در ایران را به شما عزیزان معرفی می کنیم.

معرفی بخشی کوتاه از قوانین هتل های ایران

قوانین رزرو اتاق

اگر قبل از حرکت و رسیدن به مقصد، اتاق خود را رزرو می کنید. توجه فرمایید که حتما باید رسید رزرو را به همراه ببرید. در غیر این صورت، هتل هیچ مسئولیتی در قبال رزرو شما نداشته و اتاقی تحویل داده نمی گردد.

حقوق مسافر در هتل

اتاقی که به شما تحویل داده می گردد، باید تمامی امکانات و خدمات مندرج در رسید رزرو هتل را داشته باشد، بنابراین براساس قوانین رزرو هتل در ایران، پس از ورود به اتاق ابتدا تمامی موارد را چک کرده و اگر کم و کسری در اتاق دیدید، به لابی هتل رفته و منتظر کامل شدن امکانات مورد نظر بمانید. اگر هتل در مورد امکانات و خدمات بیان شده مسئولیتی را نپذیرفت، می توانید به مراجع ذی ربط شکایت کرده و از حق خود دفاع کنید.

سن پذیرش مسافر

مسافری که برای اقامت در هتل اقدام می کند، باید حداقل 18 سال داشته باشد، در غیر این حالت به همراه داشتن یک بزرگتر محرم الزامی است. برای اثبات سن باید کارت شناسایی خود را به پذیرش هتل ارائه دهید.

پذیرش زوج ها

اگر یک خانم و آقا باهم به هتل مراجعه کرده و قصد رزرو اتاق مشترک داشته باشند، باید یک کارت شناسایی ارائه داده و محرمیت خود را ثابت کنند. ارائه شناسنامه یکی از زوجین برای ثابت کردن محرمیت کافی است. قوانین هتل های ایران در مورد زوج هایی که به عقد دائم هم درنیامده اند و تنها یک صیغه نامه تحت نام مدرک محرمیت در دست دارند، متفاوت است. برخی از هتل ها این مدرک را می پذیرند و برخی دیگر از پذیرش این زوج ها امتناع می کنند. حضور یک خانم و آقا که باهم محرم هستند اما زن و شوهر نیستند نیز نیازمند ارائه یک مدرک معتبر برای اثبات محرمیت هست. به عنوان مثال، اگر یک خواهر و برادر یا دایی و خواهرزاده باهم قصد اقامت در یک اتاق مشترک را دارند، باید مدارک شناسایی خود را به همراه داشته و محرمیت خود را براساس قوانین هتل های ایران ثابت کنند. البته قانون محرمیت در مورد مسافران خارجی اجرا نمی گردد. دو مسافر خارجی غیرمسلمان حتی اگر نسبتی باهم نداشته باشند نیز می توانند در یک اتاق مشترک سکنی داشته باشند.

پذیرش خانم های تنها

خانم های تنهایی که قصد رزرو اتاق را دارند، می توانند با ارائه مدارک شناسایی و اثبات رسیدن به سن قانونی، در هتل های معتبر اقامت داشته باشند. البته براساس قوانین رزرو هتل در ایران شایان ذکر هست که مدارک برای رزرو اتاق باید کامل باشند، در غیر این صورت برای اقامت نیاز به اجازه اماکن بوده که از طریق مسئولین هتل انجام می گردد. مواردی که نیازمند به اجازه اماکن هستند، عبارتند از:

-خانم مراجعه کننده متاهل باشد و قصد اقامت در هتل را داشته باشد.

-خانم مراجعه کننده ساکن همان شهر باشد و بخواهد در هتل اقامت کند.

-خانم مراجعه کننده مدارک ناقصی داشته باشد. به عنوان مثال، شناسنامه اش عکس دار نباشد.

توجه فرمایید که برخی از هتل ها امکان پذیرایی از یک خانم تنها را ندارند. از این رو، می توانند از پذیرش آن ها امتناع کنند. البته، برای عدم پذیرش خود باید دلیل کافی داشته باشند و بتوانند دلایل خود را به مراجع قانونی اثبات کنند. به عنوان مثال، ممکن است هتل در موقعیت جغرافیایی مناسبی قرار نداشته باشد یا شرایط به گونه ای باشد که برای خانم مشکلاتی را ایجاد کند. اگر هتلی بدون هیچ دلیلی خانم را پذیرش نکند، خانم مذکور می تواند از هتل به مراجع قضایی شکایت کرده و آنان را به دادگاه بکشاند.

پذیرش بچه ها و هزینه های دریافتی از آن ها

هتل ها برای پذیرش بچه ها سیاست های خاص خود را دارند. برخی از هتل ها از پذیرش بچه ها امتناع کرده و برای ورود افراد به هتل بازه سنی خاصی را در نظر می گیرند. دریافت هزینه از بچه ها نیز در هر هتل متفاوت هست. برخی از هتل ها از بچه ها زیر 5 سال هزینه ای دریافت نمی کنند و برخی دیگر هزینه رزرو اتاق برای بچه ها زیر 12 سال را نیم بها حساب می کنند. این سن گاهی اوقات به زیر 2 سال نیز می رسد. در هر حال، اگر کودک به همراه دارید، بهتر است از قبل در مورد قوانین هتل های ایران اطلاع حاصل کنید.

خدمات رایگان هتل

برخی از هتل ها دارای خدمات رایگانی چون ارائه اینترنت، پارکینگ، سرویس رفت و برگشت به فرودگاه، سرویس صبحانه و ... هستند. اینکه کدام خدمات هتل رایگان و کدام خدمات غیر رایگان بوده، به سیاست های هتل برمی گردد و در هتل های مختلف باهم فرق دارد. حتما از خدمات رایگان هتل اطلاع پیدا کنید تا در صورت نیاز بتوانید از آن ها بهره ببرید.

به همراه داشتن میهمان

شاید در سفر خود با یک آشنا برخورد کنید و تمایل دارید تا او را در اتاق هتل خود میهمان کنید. قبل از دعوت از سیاست های هتل در قبال پذیرفتن میهمان اطلاع حاصل نمایید. هتل ها با پذیرایی از میهمان در داخل لابی هتل هیچ مسئله ای ندارند. اما اگر بخواهید میهمان را به داخل اتاقتان ببرید، باید هزینه اضافی بابتش بپردازید. البته دقت داشته باشید که اگر میهمان شما از جنس مخالف است، باید محرمیت او با شما ثابت گردد.

ساعت تحویل و تخلیه اتاق

هتل ها برای تحویل یا تخلیه اتاق ساعت خاصی را در نظر داشتند. زمان تخلیه و تحویل اتاق در هتل های مختلف باهم فرق دارد، اما اغلب هتل ها ساعت 12:00 ظهر را برای تخلیه و ساعت 14:00 را برای تحویل به مسافر جدید در نظر می گیرند. بهتر است قبل از رزرو، ساعت تحویل اتاق را از مسئول مربوطه بپرسید تا بتوانید زمان حرکت خود را متناسب با آن برنامه ریزی نمایید. اگر زودتر از زمان مورد نظر به هتل رسیدید، می توانید در لابی هتل استراحت کنید تا زمان تحویل فرا رسد. در برخی موارد اگر اتاق خالی باشد، زودتر از زمان نیز به مسافر تحویل داده خواهد شد. این مسئله بستگی به تصمیم مسئول مربوطه دارد. آگاهی از زمان تخلیه اتاق نیز به شما کمک می کند تا کارهای خود را به موقع به اتمام رسانده و چمدان هایتان را سر وقت ببندید. شما باید قبل از ساعت مقرر اتاق را خالی کنید. در صورتیکه نتوانید در زمان مشخص شده اتاقتان را تحویل دهید، باید هزینه اضافی بابت آن بپردازید که معمولا 50 درصد هزینه یک شب اقامت در هتل هست.

قوانین کنسل کردن اتاق

قوانین کنسل کردن اتاق در هر هتل متفاوت بوده و براساس سیاست های هتل باب علاقه انجام می گردد. از این رو، پیشنهاد می کنیم قبل از اینکه هتل را رزرو نمایید، از قوانین کنسلی اتاق و جریمه هایی که برای آن معین شد، آگاهی یابید. اغلب هتل ها پس از کنسل کردن مبلغی را به عنوان جریمه از پرداختی شما کسر می کنند. این مبلغ در فصل های پرگردشگر سال بیشتر بوده تا جایی که ممکن است حتی هزینه ای به شما برگردانده نگردد. در فصل های دیگر براساس زمانیکه شما کنسلی را انجام می دهید، جریمه دریافت می گردد. هرچه زودتر کنسل کردن اتاق را اطلاع دهید، مبلغ جریمه شما کمتر بوده و درصد بیشتری از هزینه اتاق بازگردانده می گردد.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

نماشو: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

منبع: همگردی
انتشار: 15 مرداد 1400 بروزرسانی: 15 مرداد 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 750

به "معرفی بخشی کوتاه از قوانین هتل های ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی بخشی کوتاه از قوانین هتل های ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید