مدل سازی الگو های ریتمیک در رفتار های جمعی طبیعت با همکاری پژوهشگر دانشگاه خلیج فارس و پژوهشگران بین المللی خبرنگاران

به گزارش یزد بلاگ، عضو هیئت علمی گروه فیزیک دانشگاه خلیج فارس بوشهر در طرحی تحقیقاتی با همکاری جمعی از محققان بین المللی، پیروز به مدل سازی الگو های ریتمیک مشاهده شده در طبیعت توسط سیستم نوسانگر های کوپل شده با ابعاد بالا شد.

مدل سازی الگو های ریتمیک در رفتار های جمعی طبیعت با همکاری پژوهشگر دانشگاه خلیج فارس و پژوهشگران بین المللی خبرنگاران

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، حرکت توده ای از ماهی ها در هنگام روبروه با شکارچی و همچنین فعالیت الکتریکی نوسان گونه مغز هنگام خواب نیمکره ای و یا رفتار نوسانی سلول های قلبی در زمان تنفس، از جمله پدیده های مهم تناوبی رخ داده در طبیعت پیرامون ما هستند و تلاش برای مدل سازی و درک مکانیزم نهفته در این سیستم ها، همواره مورد توجه محققان بوده است.

در این راستا، پویا منشور عضو هیئت علمی گروه فیزیک دانشگاه خلیج فارس بوشهر در طرحی تحقیقاتی با همکاری جمعی از محققان از کشور های ایتالیا، اتریش، چین و اسلوانی، پیروز به مدل سازی الگو های ریتمیک مشاهده شده در طبیعت مانند فعالیت تناوبی سلول های مغزی و قلبی، توسط سیستم نوسانگر های کوپل شده با ابعاد بالا شدند.

در این کار تحقیقاتی، سیستمی از نوسانگر های کوپل شده در ابعاد بالا طراحی شد؛ با به کارگیری خاصیت تکاملی و سازگاری رفتار های جمعی این نوسانگر ها بررسی شده اند. در این کار برای نخستین بار یک چنین رفتار های جمعی ریتمیک گونه مدل سازی می شوند.

در این پروژه تحقیقاتی، با تعمیم مدل معروف کوراموتو برای ابعاد بالاتر از 2 و معرفی مکانیزم بازخورد مثبت بین قدرت کوپل شدگی بین نوسانگر ها و پارامتر نظم کلی، الگو های جدید و غیرمنتظره ای برای اولین بار مشاهده می شوند. گذار به حالت همزمانی برای تمامی ابعاد زوج به صورت انفجاری است در حالی که برای ابعاد فرد، در حین گذار، با حالت های ریتمیک روبرو می شویم که تا به امروز در هیچ یک از مدل های پیشین مشاهده نشده و گامی بزرگ به سوی کشف دینامیک ریتمیک در رفتار های جمعی در سیستم های طبیعی است.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

نماشو: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 15 مرداد 1400 بروزرسانی: 15 مرداد 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 3587

به "مدل سازی الگو های ریتمیک در رفتار های جمعی طبیعت با همکاری پژوهشگر دانشگاه خلیج فارس و پژوهشگران بین المللی خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدل سازی الگو های ریتمیک در رفتار های جمعی طبیعت با همکاری پژوهشگر دانشگاه خلیج فارس و پژوهشگران بین المللی خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید