مخالفت اتیوپی با مشخص حقابه از سد النهضه، تهدید آدیس آبابا به قطع روابط با آمریکا

به گزارش یزد بلاگ، اتیوپی از مخالفت با امضای توافقنامه ای خبر داد که در آن حقابه مشخصی از سدالنهضه برای مصر و سودان مشخص شده باشد.

مخالفت اتیوپی با مشخص حقابه از سد النهضه، تهدید آدیس آبابا به قطع روابط با آمریکا

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از روزنامه الرای الیوم چاپ لندن، سخنگوی وزارت خارجه اتیوپی گفت: آدیس آبابا نمی تواند توافقنامه ای را امضاء کند که در آن، حقابه معینی از سدالنهضه برای کشورهای پایین دست این سد یعنی مصر و سودان معین شده باشد.

دینا مفتی با اشاره به نشست هفته گذشته وزیران آب و نیروی مصر، سودان و اتیوپی درباره آبگیری سد النهضه و فعال سازی این سد گفت: در این نشست آدیس آبابا به مصر و سودان اعلام کرد، در صورت بروز خشکسالی، اتیوپی مراعات آنها را خواهد کرد، به گونه ای که بتوانند دوره خشکسالی را پشت سر بگذارند.

سخنگوی وزارت خارجه اتیوپی شرح داد: آدیس آبابا به مصر و سودان اطلاع داده است که آبگیری سد النهضه را ادامه خواهد داد و توجهی به موضوع تقسیم آب این سد ندارد، زیرا تقسیم آب (رود نیل که سد النهضه بر روی آن احداث شده) محدود به کشورهای اتیوپی ، سودان و مصر نیست بلکه کشورهای دیگری در حوزه رود نیل قرار دارند که باید آنها هم طرف مذاکرات مربوط به تقسیم آب باشند.

وی در واکنش به فشارهای آمریکا برای امضای توافقنامه با مصر و سودان درباره سد النهضه گفت: اتیوپی در راستای حفظ منافع خود تسلیم فشارهای آمریکا نخواهد شد و حتی این فشارها ممکن است به قطع مناسبات آدیس آبابا - واشنگتن منجر شود. اتیوپی از این قطع روابط زیان نمی کند بلکه این آمریکاست که متحمل زیان می شود.

مفتی تاکید کرد: هیچ فشاری عزم اتیوپی را برای تکمیل سدالنهضه متوقف نخواهد کرد.

بر اساس اعلام وزارت خارجه اتیوپی ، مذاکرات سه جانبه مصر، سودان و اتیوپی درباره سدالنهضه دوشنبه هفته جاری انجام خواهد شد.

میزان حقابه روزانه مصر، سودان و اتیوپی از سد النهضه، چگونگی آبگیری مخزن این سد که بیش از دو سال طول می کشد، میزان حقابه کشورهای مزبور هنگام خشکسالی، مسائل قانونی درخصوص تقسیم آب و پایبندی به توافقات اجرا شده و ایجاد مکانیزمی برای برطرف کردن اختلافات از جمله مسائلی است که مصر، سودان و اتیوپی درباره آنها به توافق نرسیده اند.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

نماشو: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 15 مرداد 1400 بروزرسانی: 15 مرداد 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 1899

به "مخالفت اتیوپی با مشخص حقابه از سد النهضه، تهدید آدیس آبابا به قطع روابط با آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مخالفت اتیوپی با مشخص حقابه از سد النهضه، تهدید آدیس آبابا به قطع روابط با آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید