ماجرای عرضه خودرو در بورس کالا چیست؟

به گزارش وبلاگ علی بابا، در حالیکه این روز ها بازار خودرو آشفته تر از هر زمان دیگری است و قیمت ها روز به روز با افزایش بیشتری همراه می شود، برخی از کارشناسان و فعالان بازار خودرو، برای ساماندهی این شرایط عرضه خودرو در بورس کالا را پیشنهاد کردند، این در حالیست که رئیس شورا رقابت با این مسئله مخالفت است و این موضوع را منتفی می داند.

ماجرای عرضه خودرو در بورس کالا چیست؟

به گزارش وبلاگ علی بابا، رضا شیوا رئیس شورای رقابت با اعلام این که ورود خودرو به بورس کالا رای نیاورده و فعلا منتفی شده است، گفت: تا وقتی که عرضه تا این حد محدود است ورود خودرو به بورس نه تنها نمی تواند مشکل بازار آن را حل نماید، بلکه ممکن است با توجه به حجم گسترده تفاضا، قیمت های بالاتری در بورس کشف شود.

شیوا همچنین درباره نقدها مطرح شده به روش فعلی قیمت گذاری و فروش خودرو گفت: ما در روش جدید سعی کرده ایم تمامی ابعاد را سنجیده و مدنظر قرار دهیم؛ به طوری که سود منطقی تولیدکننده و هزینه مالی را اعمال کرده و محدودیت تقاضا مورد توجه است، بطوریکه متقاضیان واقعی باشند از این رو از روش قرعه کشی استفاده کردیم.

رئیس شورای رقابت افزود: گرچه نسبت به قرعه کشی نقدهای مطرح می کنند، ولی باید بدانند در این روش دلال بازی به حداقل می رسد. قبلا بعضی برای شرکت در طرح های فروش با رباط وارد سیستم شده یا بعضی ها دسترسی به اینترنت پر سرعت نداشتند در حالی که اکنون اینگونه نیست و افرادی که ثبت نام می کنند اغلب از متقاضیان واقعی هستند و به تدریج نیز شرکت کننده در قرعه کشی در حال کاهش هستند.

کار شورای رقابت قیمت گذاری خودرو نیست

سعید مدنی کارشناس صنعت خودرو در مصاحبه با وبلاگ علی بابا با اشاره به اینکه فرآیند قیمت گذاری خودرو در ایران به هیچ عنوان اصولی نیست، گفت: طی یک دهه اخیر شورای رقابت این وظیفه را بر عهده داشته، درصورتیکه فلسفه وجودی این نهاد انحصار زدایی و ایجاد رقابت در صنعت خودرو است، اما طی این سال ها شورای رقابت در دوره های مختلف این اقدامات را انجام نداده و تنها مشغول قیمت گذاری خودرو بوده است.

وی افزود: نکته جالب در این زمینه اینجا است که هم خودروساز و هم مصرف کننده از نحوه قیمت گذاری خودرو ناراضی هستند، خودروساز می گوید با توجه به افزایش هزینه هایی هر ساله ایجاد می شود، قیمت خودرو به اندازه کافی گران نمی شود و مصرف کننده نیز معتقد است به اندازه پولی که می پردازد، خودرو نمی ارزد و این محصول گران است، حال شما بگویید که چگونه است که دو طرف ماجرا از این شرایط ناراضی هستند.

مدنی گفت: طبیعتا در سر هر ماجرایی یک طرف باید راضی باشد، اما در این فقره مشکل آن جاست که دولت پای شورای رقابت را وسط می کشد برای قیمت گذاری در حالیکه این نهاد کارش چیز دیگری است، در این جا نهادی وجود دارد به اسم سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان که باید در زمینه قیمت گذاری ورود کند و بر اساس یک سری اصول کلی نرخ هارا اعلام کند، اما هر زمان که موضوع قیمت گذاری خودرو به میان می آید، شورای رقابت وارد معرکه می شود و قیمت هایی را اعلام می کند.

بیشتر بخوانید:

ماجرای اخذ مالیات از معاملات خودرو چیست؟

مجوز افزایش دوباره قیمت خودرو؛ قطعات گران شد خودرو هم گران می شود!

این مدیر اسبق خودروساز افزود: زمانیکه قیمت های درب کارخانه اعلام می شود، به طور طبیعی باید پیش فروش اعلام شود، در گذشته مردم به سایت های فروش مراجعه می کردند و به صورت اینترنتی ثبت نام انجام می گرفت، این روش طی یک سال گذشته با مسائل و حتی فساد هایی همراه بود به نظر می رسید در این بین دلالان خودرو های ثبت نامی را تحویل می گرفتند و در بازار آزاد می فروختند، بعد آمدند برای حل این مشکل قرعه خودرو به راه انداختند که این دیگر واقعا شاهکاری بود و به عینه معلوم شد که مسئولان امر تنها می خواهند صورت مسئله را پاک کنند.

وی ادامه داد: چرا که در چنین شرایطی فردی که نیاز واقعی به خودرو داشته باشد، احتمال خیلی کمی دارد که خودرو به نامش درآید و او مجبور است بار رفع نیازش به بازار آزاد مراجعه کند، از سوی دیگر افرادی که حالا در این قرعه کشی برنده شوند، می توانند به صورت قولنامه ای خودرو خود را با قیمت خیلی بالاتری در بازار آزاد به فروش برسانند، که خود این کار می تواند عواقب بسیار جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد، اصولا قیمت گذاری دستوری در صنعت خودرو چیزی جزء رانت و فساد به دنبال خود ندارد و تنها سود این قیمت گذاری دستوری به جیب دلالان و واسطه ها می رود و مشتریان واقعی مجبور هستند یک خودرو را حتی 100 میلیون بالاتر از قیمت کارخانه در بازار آزاد و از دست دلالان خریداری کنند.

بر سر عرضه خودرو در بورس کالا و کشف قیمت آن مخالفت های و موافقت های زیادی اجرا شده است

عرضه خودرو در بورس کالا، قیمت ها را متعادل می کند

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه سالیانه نیاز خودرو در کشور حدود 1.5 میلیون دستگاه است، یادآور شد: اما زمانیکه ثبت نام و قرعه کشی خودرو انجام می شود، بیش از 7 میلیون نفر در آن شرکت می کنند، دلیل نیز کاملا تعیین است، با توجه به فاصله قیمتی کارخانه و بازار آزاد مردم ترغیب می شوند که در این قرعه کشی لاتاری مانند شرکت کنند، اما اگر این مکانیزم اصلاح شود دیگر این بساط جمع خواهد شد و شرایط بازار خودرو سامان خواهد گرفت.

مدنی در واکنش به اظهارات شیوا رئیس شورای رقایت که گفته است، قیمت گذاری خودرو در بورس کالا قیمت ها را بالا می برد، اذعان داشت: الان مردم خودروی ارزان می خرند که بورس جلوی این کار را می گیرد، به نظر بنده کشف قیمت خودرو در بورس کالا هم به نفع مصرف کننده است و هم تولید کننده و دیگر بساط دلالی در این بازار جمع خواهد شد، در چنین صورتی هرکس که به خودرو نیاز داشته باشد مستقیما از بورس کالا خریداری می کند و شفافیت این موضوع و رصد آن هم خیلی بیشتر از بازار آزاد است و قیمت ها نیز بر اساس مکانیزم بازار و عرضه و تقاضا تعیین می شود و به طور قطع قیمت ها نیز به مرور زمان متعادل خواهد شد و منافع خریدار و فروشنده تامین خواهد شد.

وی افزود: فایده عرضه خودرو در بورس کالا این است که دیگر مردم برای خرید خودرو هجوم نمی آوردند و رانت و فسادی که در این بین وجود دارد، از بین خواهد رفت و فاصله قیمتی بین درب کارخانه و بازار آزاد نیز دیگر وجود نخواهد داشت که این موضوع پای دلالان و سوداگران را از بازار خودرو قطع خواهد کرد و این مسئله از اهمیت بسزایی برخوردار است.

منبع: فرارو

به "ماجرای عرضه خودرو در بورس کالا چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای عرضه خودرو در بورس کالا چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید