فضاپیمای ناسا برای آخرین بار در نزدیکی سیارک بنو پرواز کرد

به گزارش یزد بلاگ، فضاپیمای اسیریس رکس ناسا آخرین گذر نزدیک خود را پیرامون سیارک بنو انجام داد تا برای حرکت به سوی زمین و تحویل دادن نمونه های سیارکی جمع آوری شده آماده باشد.

فضاپیمای ناسا برای آخرین بار در نزدیکی سیارک بنو پرواز کرد

سیارک بنو (Bennu) که در سال های گذشته پذیرای این میهمان زمینی بود، حالا برای آخرین بار از نزدیک با آن ملاقات کرد. آخرین گذر نزدیک فضاپیمای اسیریس رکس (OSIRIS-REx) از کنار بنو امروز در ساعت 06:00 صبح منطقه زمانی شرقی (14:30 به وقت تهران) انجام شد.

این فضاپیما یک مأموریت تاریخی را انجام داد و در تاریخ 20 اکتبر 2020 (30 مهر 1399) طی تماسی کوتاه با سطح سیارک بنو از آن نمونه برداری کرد. نمونه های جمع آوری شده به خوبی در محفظه مخصوصی در فضاپیما جای گرفته اند و 24 سپتامبر 2023 (2 مهر 1402) به زمین خواهند رسید.

  • نمونه برداری پیروز اسیریس رکس از سطح سیارک بنو

اسیریس رکس که از سال 2018 (دی 1397) که به سیارک رسید، در مدار بنو مشغول تصویربرداری و سطح سنجی بود، محل نمونه برداری را به کمک آخرین گذر نزدیک بررسی کرد و تیم مأموریت باید چند روز دیگر هم صبر کنند تا دریابند که فضاپیما هنگام نمونه برداری چه تغییری در سطح سیارک ایجاد کرده است.

دکتر دانته لورتا (Dr. Dante Lauretta) پژوهشگر اصلی اسیریس رکس در این زمینه گفت: با بررسی توزیع مواد حفاری شده در اطراف محل برخورد و نمونه برداری، اطلاعات بیشتری درباره طبیعت مواد سطحی و زیرسطحی و همچنین خواص مکانیکی سیارک کسب می کنیم.

اسیریس رکس در طول این پرواز، به مدت 5.9 ساعت از بنو تصویربرداری کرد و بیش از یک چرخش کامل اطراف آن انجام داد. فاصله فضاپیما هنگام تصویربرداری 3.5 کیلومتر از سطح بود که پس از رویداد نمونه برداری، نزدیک ترین فاصله فضاپیما تا سطح بنو محسوب می شود.

ارسال همه داده ها و تصاویر جدید از سطح بنو، حداقل تا 13 آوریل (24 فروردین) طول خواهد کشید. این فضاپیما برای فرستادن داده ها به زمین مانند مأموریت های دیگر از جمله مریخ نورد پشتکار، از آنتن شبکه فضای دوردست ناسا استفاده می کند و معمولا هر روز حدود 4 تا 6 ساعت زمان ارسال دارد.

مایک مورو (Mike Moreau) معاون پروژه اسیریس رکس با اشاره به جمع آوری 4000 مگابایت داده طی این گذر گفت: بنو هم اکنون حدود 300 میلیون کیلومتر از زمین فاصله دارد و این یعنی ما فقط می توانیم داده ها را با نرخ اندک 412 کیلوبیت در ثانیه دریافت کنیم که باعث می شود بارگیری همه داده های مربوط به این گذر، چند روز طول بکشد.

با دریافت کامل داده ها تیم مأموریت بررسی می کنند که فضاپیما چگونه سطح سیارک بنو را به هم ریخته است. هنگام تماس کوتاه با سطح سیارک سر نمونه بردار حدود 48.8 سانتی متر درون سطح فرو رفت و هم زمان یک مخزن گاز نیتروژن را شلیک کرد تا سنگ و خاک را بلند کند و فضاپیما هنگام بالا رفتن به کمک موتورهای خود، بتواند مقدار کافی آن ها را در خود ذخیره کند.

اسیریس رکس با این محموله گرانبها تا 10 می (20 اردیبهشت) در نزدیکی سیارک بنو باقی می ماند و سپس پیشرانه خود را روشن می کند تا در سفری دو ساله با رسیدن به مدار زمین، نمونه ها را تحویل دهد و مجددا برای ملاقات با سیارکی دیگر راهی فضای میان سیاره ای شود.

  • ناسا مونتاژ نهایی مدارگرد سیارک سایکی را آغاز کرد

عکس کاور: طرحی گرافیکی از گذر فضاپیمای اسیریس رکس از نزدیکی سیارک بنو

Credit: NASA/Goddard/University of Arizona

منابع: CNN, Phys.Org

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

نماشو: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 15 مرداد 1400 بروزرسانی: 15 مرداد 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 3721

به "فضاپیمای ناسا برای آخرین بار در نزدیکی سیارک بنو پرواز کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فضاپیمای ناسا برای آخرین بار در نزدیکی سیارک بنو پرواز کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید