خبرنگاران سال سخت 2020؛ دنیا مغلوب کرونا

به گزارش یزد بلاگ، تهران - خبرنگاران - شیوع کووید-19 در سال 2020 میلادی اگرچه یک معضل نوظهور در دنیا شناخته می گردد اما تبعات ویرانگر و غیرقابل تصور مالی، اجتماعی، سیاسی و ... آن دنیا را در یک سال، شاید به اندازه یک قرن عقب انداخت و یکی از آخرین تبعات آن، این بود که عاملی مضاعف برای شکست دونالد ترامپ در انتخابات شد.

خبرنگاران سال سخت 2020؛ دنیا مغلوب کرونا

به گزارش خبرنگاران، روزهای سرانجامی سال 2020 از راه می رسد و جهان با کوله باری از زیست روزهایی متفاوت از سال های اخیر، خود را برای ورود به سال 2021 میلادی آماده می نماید. شیوع بیماری همه گیر، درگیری های قره باغ، انتخابات ریاست جمهوری پر از حواشی آمریکا، آتش سوزی در اردوگاه پناهجویان لسبوس یونان، موج اعتراض های نژادپرستی در آمریکا و ده ها اتفاق ریز و درشت دیگر سبب شد تا سال 2020 سال ایجاد حس درماندگی در انسان ها باشد.

از دسامبر 2019 (آذر 1398) تا امروز 19 دسامبر 2020 (29 آذر 1399) بیش از یکسال می گذرد. از روزی که نخستین مورد ابتلا به ویروس ناشناخته کرونا در شهر ووهان چین ثبت شد تا امروز که بیش از 75 میلیون و 343 هزار نفر در 218 کشور جهان درگیر این بیماری شده اند و آمریکا با نزدیک به 18 میلیون مبتلا و حدود 321 هزار فوتی، در صدر جدول واقع شده است.

در روزهای شروعین امسال میلادی، جشن های شروع سال نو (2020) با درخشش درخت های کریسمس در خیابان های اروپا و آمریکا در حالی نوید روزهایی تازه را می داد که کمتر کسی تصور می کرد پای ویروس کرونا از شهری کوچک در کشوری آسیایی به کیلومترها دورتر در این دو قاره پهناور به این شدت باز شود و فراتر از بحرانی بهداشتی همه معادلات سیاسی، اجتماعی و مالی را به هم زند.

همه گیری جهانی کرونا

تدروس آدهانوم مدیر کل سازمان جهانی بهداشت چهارشنبه 21 اسفندماه 98 در کنفرانسی خبری تاکید نمود که اگرچه واژه همه گیر (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد اما ارزیابی های این سازمان ویروس کرونا را همه گیر جهانی شناسایی و اعلام می نماید.

همزمان با افزایش سریع شمار مبتلایان در چین، روز 21 ژانویه (یکم بهمن 98) نخستین مورد ابتلا به کووید-19 در واشنگتن آمریکا شناسایی شد. با گذشت کمتر از یک هفته (24 ژانویه/ چهارم بهمن) وقتی مقامهای چینی نسبت به منع سفرها و قرنطینه دو هفته ای تصمیم گیری و اقدام کردند، آمریکا دومین بیمار کرونایی که خانمی 60 ساله بود را در شیکاگو بیان کرد. چهارم بهمن هنوز به سرانجام نرسیده بود که تایید ابتلای دو بیمار در فرانسه به تیتر یک رسانه ها به عنوان کرونا به اروپا رسید تبدیل شد. پس از فرانسه و آمریکا، نوبت به همسایه آمریکای شمالی یعنی کانادا رسید تا 25 ژانویه (پنجم بهمن) به جمع کشورهای درگیر بیماری بپیوندد.

طولی نکشید که آلمان، ایتالیا، سوئیس، کرواسی و اسپانیا نیز نخستین موارد ابتلا به ویروس کرونا را شناسایی کردند. روز 31 ژانویه 2020 (11 بهمن 1398) نخستین مورد ابتلا به کووید-19 در منطقه کودونیوی ایتالیا مورد تأیید نهاده شد. با شیوع تدریجی ابتلا در شهرهای ایتالیا، فوت یک بیمار مرد 78 ساله در شهر لومباردی موجب افزایش نگرانی مقام های اروپایی شد. بستن مرزها به روی پروازهای چین، نخستین اقدام آمریکا و اروپا برای مقابله با شیوع بیماری بود. سانفرانسیسکو نخستین شهر آمریکا بود که 25 فوریه (شش اسفند) شرایط اضطراری بیان کرد. از آن موقع تا کنون اروپا به عنوان یکی از کانون های اصلی شیوع بیماری همه گیر، شاهد نوسان تدابیر و محدودیت ها، تعطیلی و از سرگیری فعالیت ها، قرنطینه و اعلام شرایط هشدار تا عادی سازی شرایط اضطراری بوده است.

11 فوریه (22 بهمن) شمار جانباختگان جهانی کووید-19 از مرز یکهزار نفر گذشت و به فاصله 9 روز (19 فوریه) این رقم دو برابر شده و ثبت بیش از دو هزار فوت جهانی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا تایید شد.

شیوع ویروس کرونا در آمریکای لاتین با ثبت نخستین مورد ابتلا در 26 فوریه (هفتم بهمن 98) در کشور پهناور برزیل هرچند دیرتر از سایر نقاط جهان رخ داد اما ضعف نظام بهداشتی و کمبود تجهیزات در این منطقه باعث شد تا گسترش بیماری همه گیر یکی پس از دیگری در کشورهای مکزیک، اکوادور، آرژانتین، شیلی، کلمبیا و ... آمریکای لاتین را برای ماه ها به میزبان اصلی میهمان ناخوانده کرونا تبدیل کند.

بحران مالی

از ابتدای سال 2020 بسیاری از کشورهای جهان در واکنش به شیوع ویروس کرونا مرزهای خود را بسته اند و این امر ضمن تاثیر بر کاهش گردشگران باعث شده پروازهای بین المللی کاهش یابد. کاهش پروازهای بین المللی در کنار محدود شدن سفرهای داخلی به دلایل قرنطینه و محدودیت های اجتماعی ترددها را کاهش داده و به لغو بسیاری از پروازها منجر شده که این امر تاثیر بسزایی بر کل صنعت هوانوردی در جهان گذاشته است.

کرونا همچنین بر بازار بورس جهان تاثیر داشته است. بی بی سی فارسی در گزارشی در این زمینه نوشت: با افزایش شمار مبتلایان به کووید، همه بازارهای شاخص بورس در جهان، از جمله داو جونز، فوتسی و نیکی، شاهد افت شدید بوده اند.

کرونا شمار بیکاران را نیز افزایش داد. طبق اعلام صندوق بین المللی پول، در آمریکا درصد بیکاران به بیش از 4 درصد رسیده است. این شرایط، نشان می دهد دوره رشد و گسترش یکی از عظیمترین اقتصادهای جهان سرانجام یافته است.

بی بی سی فارسی با استناد بر گزارش صندوق بین المللی پول بیان کرد که اقتصاد جهان در امسال میلادی سه درصد کوچکتر شده است. به گفته این نهاد، رکود فعلی از زمان رکود عظیم سال 1930 تا به امروز، بدترین است.

صندوق بین المللی پول پیشتر گزارش داده بود بحران فعلی مثل هیچ بحران دیگری نیست ولی انتظار دارد که رشد جهانی در سال آینده به 8.5 درصد برسد، البته در صورتی که شیوع ویروس در نیمه دوم سال 2020 کاهش یابد.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارش جدید خود به نقل از بانک مرکزی اروپا هشدار داد به رغم چشم انداز فراوری واکسن و محرک های مالی منطقه یورو انتظار می رود که بحران مالی ناشی از کرونا در اتحادیه اروپا همچنان تا سال 2022 ادامه یابد.

تفاوت نگرش جوامع در مقابله با کرونا

کشورهای آسیای شرقی در زمره نخستین کشورهایی بودند که پاندمی ویروس کرونا را تجربه کردند. این بدان معناست که آن ها از زمان بسیار کمی جهت آماده سازی خود برای مقابله با بحران شیوع ویروس کرونا برخوردار بودند. با این حال، بسیاری از آن ها در میان کشورهایی قرار دارند که توانسته اند تعداد مبتلایان و مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا در کشورهایشان را به نزدیکِ صفر برسانند. این مساله، تفاوت در نگرش ها را برجسته می سازد؛ اینکه چه نقش و مسئولیت هایی را هر جامعه برای حکومت قائل است؟ و تا چه حد یک جامعه از اجتماع انتظار دارد که به عنوان عامل جمعیِ منافع و خیر عمومی وارد عمل شود؟

در اروپا و آمریکا، تاکیدی دیرینه بر آزادی های فردی بوده است. آنچه به کرات در این جوامع مطرح می شود اینکه افراد به مثابه بازیگرانی منفعت محور، به نحوی در مسائل اجتماعی، سیاسی و بازارها دست به کنشگری می زنند که در نهایت، خیر و منفعت عامه تضمین می شود. از این رو، مداخله دولت حتی در بحبوحه شیوع ویروس کرونا، حقوق فردی را نقض می نماید و بنیان های شهروندی را برای یک فرد، هدف قرار می دهد. اعتراضات پراکنده در یکسال اخیر در آمریکا و بعضی کشورهای اروپایی در اعتراض به اجرای مقررات قرنطینه در این کشورها و یا اجباری شدن استفاده از ماسک، همه و همه نمودی از این مساله و اعتراض مردم به مداخله دولت و نقض حقوق و آزادی های فردی آن ها بوده است.

ویروسی که قدر و قدرت نمی شناسد

در یکسال اخیر مشاهده نام بعضی سران سیاسی کشورهای مختلف در فهرست مبتلایان کووید-19 یکی از موضوعات خبرساز بوده که از طرفی نشان از عدم تبعیض این ویروس در نفوذ به همه اقشار جامعه دارد و از سوی دیگر سرنوشت انکارکنندگان کرونا را برای جهانیان به نمایش می گذارد.

ابتلای بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس، آندرس مانوئل لوپز اوبرادور رئیس جمهوری مکزیک، ژائیر بولسونارو رئیس جمهوری برزیل، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و همسرش ملانیا ترامپ سبب شد تا دو نکته مهم از ویروس کرونا به جهانیان اثبات شود؛ نکته نخست اینکه حتی نظارت های روزانه و دقیق پزشکی، اجرای تدابیر ویژه بهداشتی و موقعیت عالی اجتماعی این افراد نتوانست تا در برابر خطر کرونا از آن ها محافظت کند و دوم اینکه بعضی ویژگی های مشترک از جمله دست کم دریافت بیماری، بی تفاوتی نسبت به آمارها، مقاومت در برابر استفاده از ماسک و توصیه های غیر تخصصی و بعضا تمسخرآمیزی همچون کوشش برای دست یابی به مصونیت جمعی یا گله ای یا پیشنهاد درمان های خانگی در نهایت موجب شد تا این روسای جمهور انکار کننده نیز از خطر ویروس کرونا در امان نمانند.

کرونا؛ ویروس سیاست زده

همه گیری کرونا و نگاه ساده انگارانه دونالد ترامپ به این بحران جدید آنچنان بر محبوبیت ترامپ تأثیر منفی گذاشت که رفته رفته با افزایش آمار مرگ ومیر و بالارفتن آمار ابتلا، درصد ریزش محبوبیت او افزایش پیدا کرد.

شیوع ویروس کرونا به عنوان رویدادی بی سابقه در قرن اخیر در سال 2020 میلادی در گوشه و کنار جهان با هر میزان از پیامدهای کوچک و عظیم و ضعیف و عمیقی که داشت، اینطور به نظر رسید که ماموریتی جز پیچیدن طومار ریاست ترامپ در کاخ سفید و ثبت نام او به عنوان پنجمین رئیس جمهوری تک دوره ای در 100 سال اخیر آمریکا نداشت.

32 روز پیش از روز انتخابات ریاست جمهوری سال 2020، با اعلام مثبت شدن آزمایش کرونای ترامپ، انتظار می رفت جهت تبلیغات انتخاباتی در آمریکا تغییر کند، به ویژه اینکه سن ترامپ او را در گروه پرخطر قرار می داد و انتظار می رفت درگیری او با بیماری بالا باشد. همچنین دست کم انتظار می رفت در دوران درمان، او در قرنطینه بماند و از برگزاری تجمع های انتخاباتی خودداری کند اما این اتفاق رخ نداد.

دونالد ترامپ دقیقا زمانی به کرونا مبتلا شد که درنظرسنجی ها جو بایدن رئیس جمهوری منتخب به دلایلی مختلف، ازجمله ضعف عملکرد ترامپ در مدیریت همه گیری و بحران های مالی ناشی از آن، اعتراضات گسترده در ایالت های مختلف نسبت به تبعیض نژادی سیستماتیک، خشونت و بی رحمی پلیس و دیگر بحران ها از او محبوبیت بیشتری داشت. افکار عمومی به ویژه به خاطر مدیریت ضعیف ترامپ در همه گیری کرونا امتیاز منفی به او دادند و بی تفاوتی و بی توجهی او نسبت به بحرانی که 200 هزار نفر را به کام مرگ فرستاد، مورد انتقاد قرار دادند.

ویروس کرونا همرنگ نابرابری ها حتی در واکسیناسیون

همه گیری کووید-19 اگرچه در مراحل ابتدایی شیوع، برابری ها در جوامع را برجسته کرد، ولی در مراحل بعدی، بیش از پیش نابرابری ها میان مردم را عیان ساخت و نشان داد دست کم در برخورد با این ویروس، کمتر می توان آثاری از برابری میان فقیر و غنی، مسئول و غیر مسئول یافت. به این ترتیب همه اقشار و گروه های مردم به یک اندازه رنج نمی برده و نمی برند. کارگران و کارمندانِ با درآمد پایین که دسترسی کمی به مراقبت های پزشکی و درمانی دارند و مشاغل آن ها نیز لازم است و نمی توانند در خانه بمانند، از نرخ ابتلا و مرگ و میر بیشتری در مقایسه با دیگر گروه های جمعیتی رنج می برند. در نگاهی فراگیرتر حتی اگر یک کشور عملکرد خوبی در مدیریت بحران شیوع ویروس کرونا داشته باشد، باز هم از سوی آن دسته از کشورهایی که عملکرد نامناسبی در مدیریت این بحران دارند، آسیب خواهد دید.

با شنیده شدن زمزمه ها از دستیابی به واکسن قطعی کووید-19 نگرانی ها و ابهامات تازه ای در ذهن جهان پدیدار شد؛ اینکه اولین گروه های دریافت کننده واکسن چه کسانی خواهند بود، آیا ضمانتی از سوی کشورهای ثروتمند برای دستیابی کشورهای فقیرتر به این واکسن وجود دارد و اینکه آیا کشورها شریک شدن واکسن با متحدان و هم پیمانان خود را بر جوامع آسیب پذیر اولویت نخواهند بخشید.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد پیشتر در بیان لزوم دسترسی عادلانه دولت ها به واکسن کرونا بیان کرد در صورت فراوری موفقیت آمیز واکسن ویروس کرونا، این واکسن باید در دسترس همگان در همه جای جهان قرار گیرد.

در همین رابطه ریچارد هاوس رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا در مقاله ای که در وبسایت تحلیلی پروژکت سیندیکیت منتشر نموده، توزیع واکسن کرونا را سخت ترین مساله سیاسی توصیف نموده است. به گفته او در شرایط فعلی که تمام جهان برای ساخت واکسن کرونا کوشش می نماید به نظر می رسد ملی گرایی واکسنی بر چند جانبه گرایی واکسنی پیروز شود.

شرایط خاصی که سال 2020 برای ما انسان ها ایجاد کرد موجب شد تا اغلب ما بیش از اینکه با هنر معاصر احساس نزدیکی کنیم، به هنر کلاسیک گرایش داشته باشیم. در این راستا، بسیاری از ما همچون گذشتگان، بخش زیادی از انرژی خود را صرف ایجاد سرگرمی های داخل خانه کردیم. امری که البته چندان هم بد نبوده است.

سال 2020 همچنین نشان داد که رویکرد منزوی گرایانه اول آمریکایِدونالد ترامپ، در حراست از ملت آمریکا، آن هم در بحبوحه شیوع ویروس کرونا، تا چه اندازه ناکارآمد است. این مساله به وضوح نشان داد که برای مقابله با بحران های جهانی، همکاری، اصلی اساسی و مهم است.

با این همه باید گفت، سال 2020، سالی به غایت چالش برانگیز و فراموش نشدنی در تاریخ بشر بود که همیشه در تاریخ نیز از آن با همین عناوین یاد خواهد شد.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

نماشو: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

منبع: ایرنا
انتشار: 15 مرداد 1400 بروزرسانی: 15 مرداد 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 2990

به "خبرنگاران سال سخت 2020؛ دنیا مغلوب کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سال سخت 2020؛ دنیا مغلوب کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید