خبرنگاران جلوه دیگری از فرهنگ عاشورایی با چاشنی جوانمردی در سمنان

به گزارش یزد بلاگ، سمنان- خبرنگاران- کرونا آیین های عزاداری اباعبدالحسین (ع) را تحت الشعاع قرار داد اما اهالی ورزش استان سمنان به رسم جوانمردی، فتوت و منش پهلوانی، جلوه دیگری از حماسه حسینی را با راه اندازی پویش نذر حسینی به نمایش درآوردند.

خبرنگاران جلوه دیگری از فرهنگ عاشورایی با چاشنی جوانمردی در سمنان

به گزارش خبرنگاران، تفاوت سراسر ایران اسلامی از جمله استان سمنان با دیگر کشورهای جهان در همدلی بین مردم است و در روزهای سخت این مقوله پررنگ تر از همیشه مشهود می شود.

مردم استان سمنان همچون سایر نقاط کشور با شیوع ویروس کرونا چند ماهی است که زندگیشان از حالت عادی خارج شده؛ حتی آیین های مذهبی آنان نیز شکل دیگر گرفته است، شمایل متفاوت محرم امسال گواه این امر است، اما همین مساله باعث ظهور ایده هایی شده که جلوه ای دیگر از حماسه حسینی را به رخ بکشند.

عاشق که باشی از هر فرصتی بهره می جویی تا عشق خود را به اهل بیت (ع) به رخ بکشانی. درست است که کرونا آیین های اباعبدالله الحسین (ع) را تحت الشعاع قرار داد، دری از باب های رحمت را بست، اما رحمت آل الله (ع) درِ دیگری می گشاید تا در عرض ارادت عاشقان سالار شهیدان عقب نمانی.

بسکمک از مردم نوع دوست دست به کار شده و هر یک به شیوه ای پای کار آمدند تا کار نیازمندان و اقشار ضعیف جامعه لنگ و روی زمین نماند و گره از مسائلشان گشوده شود.

اهالی ورزش استان سمنان نیز از این قاعده مستثنی نبودند، با آغاز ویروس کرونا فعالیت های آنان در حوزه ورزش نسبت به گذشته کمتر شد اما این روزها، آنان در جبهه ای دیگر با خلوص نیت به کمک همشهریانی شتافتند که در شرایط سخت کرونایی و فشارهای مالی ناشی از آن و نیز جرائمی که ناخواسته اتفاق افتاده، درگیر شدند.

این قشر فعالیتشان را چنان جهت دهی کردند که تنها در کمتر از پنج روز از ایام ماه محرم توانستند با راه اندازی پویشی به نام نذر حسینی ، یک مددجوی زندانی جرائم غیرعمد را از بند آزاد کنند.

مدیرعامل انجمن ورزشکاران قهرمانان و پیشکسوتان سمنان در این خصوص در گفت و گو با خبرنگاران اظهارداشت: با توجه به شرایط متفاوت ماه محرم امسال به دلیل شیوع کرونا به طور قطع مراسم عزاداری متفاوت است.

مرتضی دهرویه افزود: مردم دیندار و مذهبی و وفادار به راه امام سوم شیعیان در ماه محرم و صفر با توجه به اعتقادات ریشه ای نذوراتی دارند که در مراسم های دسته روی، نخل گردانی و هیات ها انجام می دادند.

وی ادامه داد: به همین منظور با همفکری اهالی ورزش و رسانه برای ساماندهی این نذورات و همچنین اقدام خداپسندانه هم استانی ها بر آن شدیم تا برای آزادسازی چند زندانی که به خاطر مسائل مالی از خانواده های خود دور هستند، اقدام کنیم.

مدیرعامل انجمن ورزشکاران قهرمانان و پیشکسوتان سمنان ادامه داد: اهالی ورزش که روحیه جوانمردی و فتوت در آن ها سرآمد است با همکاری انجمن ورزشکاران، قهرمانان، پیشکسوتان و کانون مربیان فوتبال اقدام به راه اندازی پویش نذرحسینی کردند.

وی شرح داد: انتظار می رود تمام اقشار جامعه برای اصلاح جامعه و تداوم راه سالار شهیدان در این پویش وارد میدان شده و تا حد توان چند زندانی که فقط ناخواسته و به دلیل اتفاقات روزگار گرفتار شده اند را به آغوش خانواده هایشان بازگردند.

دهرویه تاکید کرد که این پویش زیر نظر ستاد دیه استان سمنان فعالیت می کند و کمک ها مستقیم به حساب این ستاد واریز می شود تا جای هیچ گونه شبهه ای نباشد.

وی یادآور شد: پویش نذر حسینی از اول محرم آغاز و تا اربعین حسینی تداوم دارد.

آزادی اولین مددجوی جرایم غیر عمد

رییس ستاد دیه استان سمنان با اشاره به پویش نذر حسینی و تفاهمی که دست اندرکاران با این ستاد داشتند، گفت: در پنجمین روز از این پویش با استقبال بی نظیر اهالی ورزش، یک مددجوی زندانی جرایم غیر عمد آزاد شد و تا در این شب های عزیز در کنار خانواده دعاگوی خیران باشد.

سید هادی نقیبی گفت: مبالغی نیز در حال جمع آوری است تا شرایط آزادی دومین مددجوی جرائم غیرعمد در استان سمنان فراهم شود.

وی با اشاره به استمرار این پویش تا سرانجام اربعین حسینی، شرح داد: بی شک، خانواده های زندانیان جرائم غیرعمد چشم انتظار سرپرست خود هستند و آزادی این زندانیان سبب پاک شدن اشک از چشمان خانواده ها می شود.

نقیبی با بیان اینکه ماه های محرم و صفر ایامی پربرکت است، گفت: شهروندان می توانند خوشحالی را برای خانواده های زندانیان جرائم غیرعمد به ارمغان بیاورند.

رییس ستاد دیه استان سمنان یادآور شد: در این بین شاکیان پرونده با توجه به شیوع کرونا و شرایط مالی نامطلوب، از منظر نوع دوستی کمک کنند تا جایی که می توانند در مسائل مالی به وجود آمده برای افراد گرفتار در بند به دلیل جرایم غیرعمد این مسایل را مد نظر بگیرند تا راهگشای آزادی آنان باشند.

نقیبی ابرازداشت: در سرانجام پویش نذر حسینی تمام کمک های مالی جمع آوری شده در این پویش و تعداد افرادی که در قبال آن از زندان آزاد شدند، اعلام می شود.

مجید احمدپور یکی دیگر از دست اندرکاران پویش نذر حسینی معتقد است: برخی شهروندان برای این ایام نذوراتی را در نظر و تصمیم به ادای این نذورات دارند اما شاید با شرایط پیشرو در چگونگی ادای نذر خود دچار تردید شدند.

وی افزود: از شهروندان تقاضا داریم که در این پویش حسینی شرکت کرده و دیگران را هم در پیوستن به این کار خداپسندانه تشویق کنند.

وی تاکید کرد که شاید از این طریق بتوانیم برای اصلاح جامعه و هدف اباعبدالله الحسین (ع) قدمی هر چند کوچک برداریم و چند خانواده نگران و گرفتار شاد شوند و خداوند و سالار شهیدان هم از ما راضی و شاد باشند.

احمدپور با بیان اینکه کسانی که برای آن ها برنامه ریزی شده اشخاصی هستند که واقعاً تنها و نیازمند هستند، افزود: این افراد به خاطر مبلغ ناچیزی سال ها است که در زندان به سر می برند و کمک شهروندان می تواند دل خانواده های آن ها را شاد و مسائل زیادی را از پیش روی آنان بردارد.

عباس بابایی یکی از شرکت کننده در پویش نذر حسینی است، اظهارداشت: با توجه به حرکت ارزشی جامعه ورزشی استان سمنان برای آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد، این اقدام معامله ای با خداست و با اتحاد و همدلی می توان این کار را استمرار بخشید و اثرات مثبت آن را در جامعه مشاهده کرد.

بسکمک از فعالان ورزشی به پویش نذر حسینی پیوسته اند و با ابراز خرسندی از پیوستن به این پویش، معتقدند که میزان کم یا زیاد کمک ها آنقدر اهمیت ندارد بلکه مهم لبخندی است که قرار است مهمان لب های یک خانواده شود و عزیزی رابه آغوش گرم خانواده اش برگرداند.

به طور قطع، شرایط محرم امسال و بایسته های خاص آن در هیچ سالی تجربه نشده بود، اما تغییر رویه ها و تطابق با شرایط به خاطر شیوع ویروس کرونا، نیک اندیشی وخیرخواهی شهروندان استان سمنان را در مسیرهایی مانند این موضوع قرار داد تا به بهترین شکل به افراد آسیب دیده به هر دلیل کمک شود.

کرونا تهدیدی بوده و هست که فرصت های خوبی را پیش چشمان مردم نهاد و سیلی از همدلی را در هر کوی و برزن هر منطقه از ایران اسلامی جاری کرده است.

6037-9918-9987-8585 شماره حساب ستاد دیه استان سمنان است و ایده جالبی که شهروندان برای ادای نذورات خود آستین همت مواسات را بالا بزنند و در میدان مسابقه خیرات که این روزها سراسر ایران اسلامی را فرا گرفته است، پیروز و سربلند باشند.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

نماشو: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

منبع: ایرنا
انتشار: 15 مرداد 1400 بروزرسانی: 15 مرداد 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 2093

به "خبرنگاران جلوه دیگری از فرهنگ عاشورایی با چاشنی جوانمردی در سمنان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران جلوه دیگری از فرهنگ عاشورایی با چاشنی جوانمردی در سمنان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید