خبرنگاران تجاری سازی کریدور شمال-جنوب با برقراری خط کشتیرانی ایران و روسیه

به گزارش یزد بلاگ، تهران- خبرنگاران- معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه همکاری حمل ونقلی ایران و روسیه گسترش می یابد، گفت: برقراری خط کشتیرانی بین بنادر ایران و روسیه از مهمترین اقداماتی است که برای تجاری سازی کریدور شمال - جنوب باید انجام شود.

خبرنگاران تجاری سازی کریدور شمال-جنوب با برقراری خط کشتیرانی ایران و روسیه

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگاران از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شهرام آدم نژاد روز چهارشنبه در آیین اختتامیه یازدهمین اجلاس گروه کاری همکاری های حمل و نقل فدراسیون روسیه و جمهوری اسلامی ایران که به صورت ویدئو کنفرانسی با حضور توکارف ولادیمیر الکساندروویچ معاون وزیر حمل و نقل فدراسیون روسیه برگزار گشت، گفت: طی دو روز گذشته شاهد جلسات فشرده کمیته های کاری دو کشور ایران و روسیه و انجام مذاکرات تخصصی و سازنده بودیم.

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی افزود: بدون شک دستاوردهای سازنده این رویداد، گامی موثر به سوی رونق هرچه بیشتر تعاملات حمل و نقل و ترانزیتی دو کشور و متعاقب آن توسعه همه جانبه تجارت و بازرگانی خواهد شد.

وی گفت: در این زمینه در رویدادهای دوجانبه پیشین و همچنین همکاری های مشترک در چارچوب شورای هماهنگی کریدور شمال-جنوب و اخیرا مجمع اتحادیه مالی اوراسیا شاهد چنین تعاملات موثر و ثمربخش بوده ایم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه مفاد مورد توافق طرفین مندرج در پروتکل مدنظر که به امضای طرفین رسید، نشان دهنده درک مناسب و قابل قبول دو طرف از آخرین شرایط تعاملات مالی، تجاری و حمل و نقلی در سطح منطقه و بین الملل است، شرح داد: این اتفاق در شرایطی است که شیوع ویروس کووید-19 تمامی این ابعاد را تحت تاثیر قرار داده است.

آدم نژاد بیان نمود: در زمینه حمل ونقل ترکیبی، ترانزیت و گسترش برنامه کریدور شمال- جنوب، تاکید طرفین بر تداوم توسعه و افزایش ظرفیت های حمل و نقلی از راستا دریای خزر و شاخه های غربی و شرقی کریدور شمال- جنوب و استفاده حداکثری از ظرفیت های حمل و نقل چندوجهی کالا در راستاهای ایران-روسیه به سمت اروپا است.

وی افزود: در این میان کشورهای ثالث به ویژه عراق و افغانستان با توجه به نقش کلیدی دو کشور در این کریدور، شرایط مناسبی را برای راه اندازی موتور محرک این کریدور فراهم ساخته اند. به همین دلیل از طرف روس خواسته شده است تا ضمن بررسی پیش نویس یادداشت تفاهم همکاری های دوجانبه ترانزیتی که توسط طرف ایرانی تدوین و ارسال شده، مبادله و اجرای آن را تسریع کنند.

وی افزود: در حوزه حمل و نقل ریلی، با توجه به اراده دوکشور در زمینه مشارکت در تامین مالی پروژه های زیرساختی، تاسیس شرکت مشترک ریلی، افزایش بهره وری و جذاب سازی راستاهای فعلی از طریق اعمال تخفیف در تعرفه های حمل و نقلی مورد تاکید طرفین قرار گرفت و بدون شک امکان بهره گیری هرچه بیشتر از این شیوه حمل جهت ترابری کالا به ویژه حمل غلات از روسیه به ایران فراهم خواهد شد.

آدم نژاد شرح داد: با توجه به اهمیت توسعه راستاها و نقش آن در افزایش ظرفیت های حمل و نقل ریلی و در راستای تفاهمات صورت پذیرفته از سوی دو طرف در زمینه پذیرش فاینانس قراردادهای منعقده درچارچوب اجرای موافقتنامه های بین دو کشور، لازم است تا به تعویق افتادن آغاز بازپرداخت اقساط از مراجع ذیربط روسی پیگیری شود.

وی افزود: به منظور تداوم همکاری های سازنده در حوزه حمل و نقل دریایی امیدوار هستیم شاهد تاسیس شرکت های مشترک کشتیرانی در دریای خزر و مشارکت طرفین در صنعت کشتی سازی باشیم.

معاون وزیر راه بیان نمود: برقراری خط کشتیرانی بین بنادر ایران و روسیه از مهمترین اقداماتی است که برای تجاری سازی کریدور باید صورت پذیرد و مشارکت برای ساخت کشتی های مناسب می تواند زمینه تحقق آن را فراهم سازد.

آدم نژادخاطرنشان کرد: با توجه به برقراری خطوط کشتیرانی کانتیری منظم بین بنادر ایران و هندوستان، ظرفیت مناسبی در جنوب ایران جهت تقویت بُعد دریایی کریدور شمال- جنوب فراهم شده است. در همین زمینه پیشنهاد این است که ارسال بارها از این طریق در راستا کریدور شمال-جنوب به سرعت آغاز و مسائل احتمالی آن فوراً رفع شود.

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به توافقات انجام گرفته در موضوع حمل و نقل هوایی شرح داد: در حوزه حمل ونقل هوایی و به جهت بهره مندی حداکثری از فرصت های سرمایه گذاری و توسعه همکاری های مشترک دو کشور در زمینه فرودگاهی و تجهیزات و همچنین تبادل دانش روز متخصصین، شاهد توافق امیدوارکننده ای در این رویداد بودیم.

وی افزود: انتظار می رود در صورت رفع محدویت های جهانی مرتبط با ویروس کووید-19، برنامه ریزی موثری برای افزایش حمل و نقل هوایی مسافر و کالا به صورت منظم بین دو کشور انجام گیرد.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

نماشو: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

منبع: ایرنا
انتشار: 15 مرداد 1400 بروزرسانی: 15 مرداد 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 1828

به "خبرنگاران تجاری سازی کریدور شمال-جنوب با برقراری خط کشتیرانی ایران و روسیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تجاری سازی کریدور شمال-جنوب با برقراری خط کشتیرانی ایران و روسیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید