جدول رفتار بچه ها، 7 گام تا ایجاد عادات خوب

به گزارش یزد بلاگ، خبرنگاران | سرویس مادر و کودک - جدول رفتار بچه ها یکی از ساده ترین و سریعترین ابزار های اصلاح رفتار در بچه ها است. بچه ها بازخورد فوری ارائه شده توسط یک سیستم پاداش دهی را دوست دارند و جدول رفتار بچه ها می تواند به آن ها انگیزه ای برای ماندن در جهت بهبود دهد.

جدول رفتار بچه ها، 7 گام تا ایجاد عادات خوب

جدول رفتار بچه ها نباید برای تمسخر یا خجالت دادن کودک استفاده گردد. شنیدن جملاتی مانند تو فقط یک خبرنگاران در طول هفته دریافت نموده ای!، کودک را برای انجام کار درست تشویق نخواهد کرد. اما شما می توانید با انجام اقداماتی ساده، جدول رفتار بچه ها را به یک تجربه ارزشمند برای کودک تبدیل کنید.

انواع جدول رفتار بچه ها

1. جدول خبرنگاران

یک رفتار خوب که می خواهید فرزندتان آن را انجام دهد، انتخاب کنید. سپس، هنگامی که فرزندتان آن رفتار را انجام می دهد، یک خبرنگاران به جدول بچسبانید.

2. جدول وظایف کودک در خانه

یک لیست از کار هایی که کودک در منزل بایستی انجام دهد، تهیه کنید. سپس هر روز که فرزندتان کاری را انجام می دهد، مانند مرتب کردن تختخواب و یا تمیز کردن اتاق خود، در جدول تیک بزنید.

3. جدول کار های روزانه

برنامه ای تنظیم کنید که روال روزانه کودک را معین کند. این برنامه می تواند شامل روتین صبحگاهی، کار های معمولی بعد از مدرسه و یا انجام امور پیش از خواب باشد. برای نمونه مواردی مانند انجام تکالیف، مسواک زدن، پوشیدن لباس فرم، پوشیدن لباس خواب و سایر کار های روزانه که می خواهید فرزندتان به طور مستقل انجام دهد را در برگیرد.

4. جدول رفتار هفتگی

جدول رفتار هفتگی برای نهادینه کردن یک رفتار در کودک مناسب است. شما می توانید رفتار های مختلفی از جمله نوازش ملایم حیوانات و انجام تکالیف مدرسه را در این لیست قرار دهید.

بیشتر بخوانید: چگونه از تشویق و پاداش دادن برای تربیت کودک استفاده کنیم؟

تهیه جدول رفتار بچه ها در 7 مرحله

شما هفت گام ساده برای داشتن جدول رفتار بچه ها فاصله دارید.

1. شناسایی رفتار مورد نظر

  • رفتار هایی که می خواهید کودک انجام دهد را انتخاب کنید. بهتر است در ابتدا کار را ساده کنید و تنها سه رفتار را انتخاب کنید. انجام چند کار متفاوت در یک بازه زمانی برای کودک گیج نماینده است.
  • به طور معین صحبت کنید. گفتن جمله خوب باش برای کودک گنگ است، زیرا فرزند شما دقیقا نمی داند خوب بودن به چه معناست.
  • رفتار مثبت را برای کودک توصیف کنید. به بیان دیگر آنچه را که می خواهید فرزندتان انجام دهد، بیان کنید. به عنوان مثال، به جای گفتن، گربه را نزن! ، از عبارت ما گربه را ناز می کنیم، بهره ببرید.

2. تصمیم بگیرید که چگونه به رفتار خوب کودک پاداش دهید.

  • تصمیم بگیرید، هر چند وقت یکبار باید به کار های خوب کودک پاداش دهید. بچه ها نوپا دوست دارند چندین بار در روز یک برچسب، علامت یا خبرنگاران برای نشان دادن پیشرفت خود، دریافت نمایند. اما بچه های بزرگتر می توانند برای دریافت بازخورد تا سرانجام روز صبر نمایند.
  • ممکن است بخواهید به فرزندتان در اوایل صبح، اواخر بعدازظهر یا شب پاداش بدهید. هم چنین می توانید روز را به سه بخش تقسیم کنید: قبل از مدرسه، بعد از مدرسه، و قبل از خواب. گاهی اوقات نیز ممکن است تمرکز روی بهترین رفتار در یک بخش از روز باشد.

3. در نظر داشتن پاداش های بزرگتر

سامانه مشاوره آنلاین های اکسپرت

  • در حالی که نمودار های خبرنگاران به کودک برای مدتی انگیزه می دهند، اما بیشتر بچه ها باید این برچسب ها و خبرنگاران ها را با پاداش های بزرگتر مبادله نمایند تا انگیزه ادامه این فرایند را داشته باشند. البته احتیاجی نیست که پاداش حتما گران باشد. بسیاری از پاداش های رایگان و کم هزینه هم وجود دارند که می تواند بسیار موثر باشد.
  • بایستی پاداش، چیزی ارزشمند برای کودکتان باشد. برای بعضی بچه ها، زمان الکترونیک (زمان استفاده از تبلت، یارانه، تلفن همراه و غیره) می تواند پاداشی موثر باشد. برای بعضی دیگر، 15 دقیقه بیشتر بیدار ماندن می تواند بهترین پاداش باشد.
  • از کودکتان بپرسید که دوست دارد چه چیزی پاداش بگیرد. بدین ترتیب، او به طور خاص انگیزه می گیرد که به سمت دریافت پاداش ها حرکت کند.

4. ایجاد یک هدف برای کودک

  • هدف واقع بینانه ای برای کودک تعریف کنید تا او بداند در صورت رسیدن به آن پاداش می گیرد. این هدف، می تواند یک هدف روزانه باشد. برای نمونه اگر امروز سه خبرنگاران گرفتی، ما بعد از شام بازی خواهیم کرد.
  • بچه های بزرگتر می توانند برای پاداش کمی بیشتر صبر نمایند. یک هدف را در نظر بگیرید، مثلا: اگر پنج بار در این هفته تکالیف خود را به موقع انجام دادی، پس از مدرسه به پارک می رویم.

5. جدول رفتار را برای فرزندتان شرح دهید.

  • در خصوص جدول رفتار بچه ها با فرزندتان صحبت کنید. برایش روشن کنید که نمودار در جهت یاری کردن به اوست، نه مجازات او.
  • در خصوص چگونگی کسب امتیاز و پاداش برای رفتار خوب با او صحبت کنید. به فرزندتان فرصت بدهید تا سؤال هایش را پیرامون چگونگی کارکرد جدول از شما بپرسد.

6. برای انگیزه بیشتر کودک، او را تشویق کنید.

  • افزون بر استفاده از جدول رفتار بچه ها، تشویق روزانه کودک را نباید فراموش کنید. اگر فرزند شما رفتار ها و مهارت های جدیدی پیدا کرد. می توانید پاداش های خود را کاهش دهید و تشویق را بیشتر کنید.

بیشتر بخوانید: نقش تشویق، در تربیت کودک

7. جدول رفتار بچه ها را مطابق شرایط خودتان تنظیم کنید.

  • گاهی سیستم پاداش دهی احتیاج به آزمون و خطا دارد. اگر جدول رفتار کودک شما به نظر خیلی آسان می آید، اهداف آن را به گونه ای تنظیم کنید تا کمی بیشتر او را به چالش بکشد.

    اگر کودک شما پس از چندین بار کوشش برای رسیدن به اهداف خود، پیروز نشد، ممکن است سیستم پاداش دهی برای او خیلی سخت باشد. آن را کمی ساده تر کنید تا بتواند بخشی از پیروزیت را تجربه کند تا برای ادامه کار انگیزه داشته باشد.

و سخن آخر اینکه

همانطور که مهارت های فرزند شما بهبود می یابد، رفتار خاصی را که در حال کار بر روی آن هستید از جدول حذف و رفتار دیگری را اضافه کنید. رفتار های زیادی وجود دارند که به سیستم پاداش دهی، به خوبی پاسخ می دهند. اگر فرزند شما از کار با جدول رفتار بچه ها خسته شد، آن را با یک سیستم اقتصادی (دریافت سکه) جایگزین کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش مدیریت مسائل اقتصادی و پول به بچه ها

برگرفته از: verywellfamily

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

نماشو: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

منبع: setare.com
انتشار: 15 مرداد 1400 بروزرسانی: 15 مرداد 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 3895

به "جدول رفتار بچه ها، 7 گام تا ایجاد عادات خوب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جدول رفتار بچه ها، 7 گام تا ایجاد عادات خوب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید