تشخیص زودهنگام بیماری با اینترنت اشیا

به گزارش یزد بلاگ، محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر پیروز به بهبود کارایی روش های حفظ حریم خصوصی در حوزه سلامت محور مبتنی بر فناوری اینترنت اشیا شدند که به گفته آنها می توان از آن برای تشخیص زودهنگام بیماری بهره برد.

تشخیص زودهنگام بیماری با اینترنت اشیا

با ما همراه باشید و درباره ساعت اینترنتی بیشتر بدانید.

محمد مشایخ، فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه این پروژه با عنوان بهبود کارایی روش های حفظ حریم خصوصی در کاربردهای مراقب سلامت مبتنی بر اینترنت اشیاء اجرایی شده است، گفت: با توجه به کمبود منابع و مقالات داخلی در این حوزه، تصمیم به مطالعه و تحقیق به منظور ساماندهی و یکپارچه کردن اطلاعات بیماران گرفتیم، از این رو در این طرح یک راه حل برای استفاده امن از یک سیستم یکپارچه پزشکی با حفظ حریم خصوصی ارائه شده است.

وی با بیان اینکه در این طرح کاربران فارغ از اینکه در چه منطقه جغرافیایی حضور دارند و تحت پوشش چه بیمه درمانی هستند، می توانند از خدمات ارائه شده توسط این مرکز یکپارچه استقاده کنند، یادآور شد: همچنین با ارائه یک پروتکل جدید به نام توافق کلید (که مسئول برقراری ارتباط امن بین کاربر و مرکز ابری ارائه دهنده خدمات پزشکی است) سربار محاسباتی حاصل نسبت به طرح های مشابه موجود کاهش یافت.

مشایخ با اشاره به روش کار خود در این پروژه گفت: در طرح ارائه شده در این تحقیق یک مرکز واحد در کل کشور در نظر گرفته شده است که مسوولیت کل سامانه را برعهده دارد. وظیفه این مرکز مدیریت واحدهای درمانی در اقصی نقاط کشور است.

مجری طرح ادامه داد: مراکز درمانی در سرتاسر کشور می توانند با مراجعه به این مرکز مجوز ارتباط با این مرکز را برای بیماران خود دریافت کنند. بعد از این مرحله هر بیماری که به مراکز درمانی محله خود مراجعه کند، می تواند مجوز ارتباط با مرکز درمانی اصلی را دریافت کرده و از خدمات این مرکز با حفظ حریم خصوصی و به صورت امن بهره ببرد.

این دانش آموخته دانشگاه امیرکبیر یکی از خدمات این مرکز برای کابران را استفاده از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل اطلاعات سلامت دریافتی از کاربران دانست و یادآور شد: در این طرح مبنا بر این است که با استفاده از ابزارهای هوشمندی (مانند ساعت های هوشمند و انواع سنسورهایی که در اینترنت اشیا مرسوم هستند) که به کاربران وصل شده است، اطلاعات حیاتی کاربر به صورت امن به این مرکز درمانی ارسال می شوند و در صورتی که سامانه هوش مصنوعی ای که در این مرکز قرار گرفته است، با توجه به علائم کاربر یک بیماری را برای شخص تشخیص دهد، برای کاربر یک هشدار ارسال خواهد شد و از وی خواسته می شود که به مراکز درمانی مراجعه کند.

محقق این طرح خاطر نشان کرد: در کاربردهای این چنینی یکی از مهمترین مسایلی که وجود دارد، انتقال امن اطلاعات از کاربر به مرکز درمانی است. یعنی نباید شخص دیگری غیر از فرستنده و گیرنده به اطلاعات ارسالی کاربر دسترسی داشته باشد تا کاربر اطمینان حاصل کند که اطلاعات وی افشا نخواهد شد. برای دستیابی به این هدف در پژوهش اجرا شده یک پروتکل امنیتی ارائه شده است.

وی با بیان اینکه از جمله پیچیدگی هایی که در کار وجود داشت و باید به آن رسیدگی می شد، یکپارچه کردن تمامی مراکزی بود که به صورت مجزا از یکدیگر کار می کردند، گفت: همچنین ارائه راه حلی که در آن کاربران بتوانند مستقل از موقعیت جغرافیایی خود در کشور از این سامانه استفاده کنند، یکی دیگر از پیچیدگی های مربوط به طرح ارائه شده بود.

فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: از روش ارائه شده می توان در بخش سلامت کشور استفاده کرد تا بتوان علاوه بر یکپارچه کردن پفراینده های سلامت الکترونیک، از قابلیت های هوش مصنوعی برای تشخیص زودهنگام بیماری ها استفاده کرد.

وی گفت: برای ادامه کار می توان این پروژه را در مقیاس کوچک و در سطح چندین مرکز درمانی با تعداد محدودی کاربر عملیاتی کرد تا مشخص شود استفاده از این سامانه تا چه حدی در تشخیص زودهنگام بیماری ها می تواند به افراد کمک کند. به عنوان مثال می توان از این روش برای تشخیص علایم بیماری کرونا بدون مراجعه به پزشک استفاده کرد.

وی با اشاره به مزیت های پروژه، گفت: یکپارچه سازی مراکز درمانی برای بهره گیری از یک سیستم واحد هوش مصنوعی برای تشخیص بیماری ها، حفظ حریم خصوصی کاربران در حین استفاده از سیستم تشخیص بیماری، ارائه پروتکل توافق کلید با سربار محاسباتی کمتر نسبت به طرح های موجود، استفاده از محاسبات ابری و کم کردن سربار محاسباتی در سمت مراکز درمانی از مزایای این پروژه به شمار می فرایند.

وی با بیان اینکه تا به امروز در کشور چنین طرحی پیاده نشده، گفت: اما در طرح های خارجی، هیچ کدام سناریوی مطرح شده در این تحقیق را مد نظر قرار نداده اند و هرکدام به شکلی دیگر سناریویی برای کاربرد خود مطرح کرده اند. اما یکی از طرح هایی که از نظر برخی از کارکردها با طرح مورد نظر مشابه است، طرح مربوط به بررسی سلامت افراد توسط ساعت های هوشمند شرکت اپل است که با بررسی علایم کاربر، به کاربر توصیه می کند که برای بررسی بیشتر به مراکز درمانی مراجعه کنند.

وی تاکید کرد: به دلیل استفاده از محاسبات ابری قدرت بیشتری در پردازش اطلاعات دریافتی از کاربر وجود دارد و با دقت بیشتری می توان داده های دریافتی را پردازش کرد.

وی افزود: از این تحقیق می توان برای تشخیص زودهنگام بیماری ها به صورت امن با حفظ حریم خصوصی کاربران استفاده کرد.

بر اساس اعلام دانشگاه امیرکبیر، دکتر مسعود صبائی و دکتر سلمان نیک صفت از اعضای هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و اساتید راهنمای این پروژه بودند.،ایسنا

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

نماشو: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 15 مرداد 1400 بروزرسانی: 15 مرداد 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 2687

به "تشخیص زودهنگام بیماری با اینترنت اشیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشخیص زودهنگام بیماری با اینترنت اشیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید