بهترین پماد زخم ها برای بهبود و درمان زخم

به گزارش یزد بلاگ، پماد ابوخلسا و پماد زخم آلفا برای بهبود زخم ها و بریدگی های سطحی هستند که میتوانند بعنوان پماد برای زخم صورت، پماد برای زخم باز و پماد برای جوش خوردن بخیه استفاده شوند. همچنین پماد سیلور سولفادیازین بعنوان پماد برای عفونت زخم و پماد برای زخم چرکی استفاده میشود.

بهترین پماد زخم ها برای بهبود و درمان زخم

خبرنگاران | سرویس سلامت - حتما برای شما هم پیش آمده است که به هنگام کار با چاقو و دیگر ابزار تیز و برنده دچار زخم شده باشید. زخم ها اگر نسبتا عمیق باشند درد و سوزش هم به همراه خود دارند. برای بهبود سریع تر زخم می توان از پمادهایی که به این منظور در لابراتوارهای دارویی ساخته شده اند استفاده کرد. اگر با این پمادها آشنایی ندارید بهتر است ادامه این مقاله از خبرنگاران را دنبال کنید. در ادامه به معرفی بعضی از انواع پماد زخم و نحوه مصرف آن ها خواهیم پرداخت.

نحوه مراقبت از زخم و بریدگی

زمانی که با بریدگی و زخم روبرو می شوید اولین قدم متوقف کردن خونریزی آن می باشد. برای این کار باید محل زخم را به مدت 10 الی 20 دقیقه فشار دهیم تا خونریزی متوقف شود. اگر چنین نشد محل را با آب و صابون شسته و به منظور پیشگیری از عفونت از عدم وجود هر ماده خارجی مثل خرده شیشه، سنگریزه و... در محل فرورفتگی زخم اطمینان حاصل می کنیم.

برای شستشوی زخم می توانید از بتادین و آب اکسیژنه بهره ببرید، ولی استفاده طولانی مدت از این مواد باعث می شود زخم دیر بهبود پیدا کند. (استفاده از بتادین برای زخم چه مضراتی دارد؟) در نهایت اقدام به پانسمان زخم نموده و روزی یک الی دو بار این کار را ادامه داده و پاسمان را تعویض کنید. برای سرعت بخشیدن به فرایند بهبود زخم ها می توان قبل از پانسمان از پمادهای آنتی بیوتیک موجود استفاده کرد.

توجه: برای زخم هایی که احتیاج به بخیه دارند باید تا 6 ساعت بعد به پزشک مراجعه شود. زیرا تاخیر در این کار احتمال بروز عفونت را بیشتر می نماید.

معرفی بعضی از انواع پماد زخم

1. پماد ابوخلسا برای زخم

این دارو ترکیبی از عصاره گیاه ابوخلسا، موم عسل و روغن کنجد است که با داشتن اثرات ضدباکتریایی، ضدقارچ و ضدویروسی به تکثیر فیبروبلاست یاری می نماید. این پماد موارد مصرف مختلفی همچون محافظت از پوست و پیشگیری از پیری پوست داشته و به بهبود زخم های سطحی یاری می نماید. هنگام مصرف باید توجه داشته باشید که دارو با چشم تماسی نداشته باشد.

چگونگی مصرف: ابتدا موضع زخم را با سرم (نرمال سالین) شست وشو داده سپس لایه ای از پماد را روی پد پانسمان مخصوص مالیده و روی زخم قرار می دهیم. پانسمان را بعد از 24 ساعت باز نموده و مراحل ذکر شده در بالا را مجددا تکرار می کنیم. این فرایند را هر 24 ساعت یک بار تا بهبودی کامل زخم ادامه می دهیم.

عوارض: در صورت مصرف صحیح، این دارو عارضه جانبی خاصی ندارد.

2. پماد زخم آلفا

پماد آلفا، پماد ترمیم کننده زخم است که اثرات ضد التهابی مناسبی بر روی پوست دارد. تسکین سریع التهاب و درد از اثرات استفاده از این پماد می باشد. توصیه می شود در مواردی که زخم عمیق است استفاده از آلفا را پس از توقف خونریزی آغاز کنید.

چگونگی مصرف: ابتدا زخم را با سرم شستشو یا آب جوشیده ولرم به آرامی بشویید. سپس آن را با گاز استریل به آرامی خشک نموده و اجازه دهید که زخم، حدود ده دقیقه در معرض هوا قرار گیرد تا نسبتا خشک شود. اگر زخم، داراى خونریزى کمى بود که مانع از خشک شدن آن می شد باز هم انجام پانسمان مانعی ندارد. برای آغاز پانسمان لایه نازکی از پماد را بر روی زخم پخش کنید. یک قطعه گاز وازلینه را روی آن قرار داده و سپس عضو را باندپیچی کنید. آغشته شدن پماد با خون در سطح زخم اشکالی ندارد. در خصوص زخم های عمیق روزی چند بار این کار را تکرار نموده و پانسمان را تعویض کنید.

عوارض: در صورت مصرف صحیح، این دارو عارضه جانبی خاصی ندارد.

3. پماد سیلور سولفادیازین

این پماد برای عفونت زخم در پیشگیری و درمان مخصوصا زخم های ناشی از سوختگی درجه 2 و3 استفاده می شود. همچنین برای زخم هایی با عفونت خفیف باکتریایی مانند بریدگی های محدود و خراش ها کاربرد دارد. از پماد سیلور سولفات به عنوان پماد آفتاب سوختگی نیز استفاده می شود. این پماد برای زخم عمیق کاربرد ندارد و به زخم های با عمق درجه 3 و بالاتر نفوذ نمی نماید. همچنین ترمیم زخم را به تعویق می اندازد. پماد سیلور سولفادیازین برای نوزادان زیر دو ماه، نوزادان نارس و افرادی که اختلال کبد یا کلیه دارند نباید مصرف شود. همچنین در سه ماهه سوم بارداری اکیدا ممنوع است.

درمان خانگی زخم ها

طب سنتی تقریبا برای هر موردی که مربوط به سلامت و تندرستی می شود راهکارهایی دارد. زخم و بریدگی در طب سنتی می تواند با استفاده از بعضی خوراکی ها و گیاهان دارویی بهبود یابد. استفاده از سیر، آلوئه ورا و برگ زیتون بعضی از روش های ترمیم و بهبود زخم است. در لینک زیر با دیگر گیاهان دارویی و طرز استفاده هرکدام از آن ها آشنا می شوید.

بیشتر بدانید: درمان خانگی زخم های سطحی + درمان زخم در طب سنتی

کلام آخر

امیدواریم از این مطلب استفاده کافی را برده باشید. شما از کدام پماد برای زخم صورت یا بدن استفاده نموده اید؟ خواهشمندیم درصورتی که تجربه مصرف هرکدام این پمادها به عنوان پماد زخم را داشته و دیدگاهی در این باره دارید با دیگر خوانندگان مجله خبرنگاران در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

نماشو: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

منبع: setare.com
انتشار: 15 مرداد 1400 بروزرسانی: 15 مرداد 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 3125

به "بهترین پماد زخم ها برای بهبود و درمان زخم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین پماد زخم ها برای بهبود و درمان زخم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید