انتخاب اولویتهای ثبت جهانی کشور بر اساس معیارهای یونسکو است

به گزارش یزد بلاگ، ایلنا/ براساس آخرین گزارشات منتشر گشته، انتخاب اولویتهای ثبت جهانی کشور بر اساس معیارهای یونسکو است.

انتخاب اولویتهای ثبت جهانی کشور بر اساس معیارهای یونسکو است

مصطفی پورعلی (مشاور امور ثبت جهانی و کنوانسیون های معاونت میراث فرهنگی) گفت: احکام صادره برای مدیران پرونده های ثبت جهانی با هدف هم افزایی و تشریک مساعی بیشتر کارشناسان در تهیه پرونده های ثبت جهانی از سوی قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور صورت پذیرفته است.

وی اضافه کرد: در دوره تازه فعالیت معاونت میراث فرهنگی، حسب خواست صاحب نظران و مراجع استانی و نظر به تاکیدات مقام عالی وزارت و بعلاوه معاون میراث فرهنگی کشور، مقرر شد ضمن تدوین سند منظره ثبت های جهانی کشور و برنامه 10 ساله، شرایطی فراهم گردد تا ضمن پیشگیری از انحصار موضوع، امکان مشارکت کارشناسان متخصص مرتبط در تدوین و انتخاب پرونده های ثبت جهانی فراهم گردد.

پورعلی گفت: در تدوین برنامه 10 ساله، از همه ادارات کل استانی و صاحب نظران درخواست شد پیشنهادها کارشناسی خود را برای قرارگیری در اولویت های ثبت جهانی کشور را ارائه نمایند، این پیشنهادها در شورای سیاستگذاری ثبت آثار جهانی با دستورالعمل اجرایی معین مطرح و اولویت هایی در گام اول معین شد.

به گفته مشاور امور ثبت جهانی و کنوانسیون های معاونت میراث فرهنگی، بر همین منوال، گام اول تدوین پرونده های ثبت جهانی با 4 پرونده مسجد ایرانی، قلعه فلک الافلاک و دره خرم آباد، خانه های ایرانی و آسبادهای ایرانی در دستور کار قرار گرفته است.

پورعلی یادآور شد: پرونده ثبت جهانی منظر فرهنگی ماسوله نیز به علت حفظ سهمیه از سال گذشته در برنامه 10 ساله ثبت جهانی آثار کشور در اولویت قرار گرفته و دیگر موارد پیشنهادی مورد تایید شورا نیز بزودی با معرفی مدیران مربوط اعلام خواهد شد.

وی گفت: شورای سیاستگذاری ثبت آثار جهانی تقریبا تمامی اولویت های پیشنهادی را مدنظر قرار داده و موارد عدیده دیگری هم که از سراسر کشور پیشنهاد شده است، در شرف آنالیز در کمیته های کارشناسی این شورا واقع شده است که متعاقباً در مورد این موارد نیز اطلاع رسانی می گردد.

پورعلی توضیح داد: معاونت میراث فرهنگی در دوره تازه تاکید دارد به وسیله ظرفیت سازی استانی، امکان مشارکت همه کارشناسان و صاحب نظران علاقمند به حوزه ثبت های جهانی را در انتخاب و تدوین پرونده های ثبت جهانی فراهم کند. با تاکید بر این امر که انتخاب اولویت ها نیازمند در نظرگیری معیارهای ثبت جهانی از نظر کمیته میراث جهانی یونسکو و البته دستورالعمل اجرایی ابلاغی مربوط به این حوزه از سوی وزارتخانه است.

منبع: همگردی
انتشار: 6 آذر 1402 بروزرسانی: 6 آذر 1402 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 5044

به "انتخاب اولویتهای ثبت جهانی کشور بر اساس معیارهای یونسکو است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتخاب اولویتهای ثبت جهانی کشور بر اساس معیارهای یونسکو است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید