آیا گندم هم به سرنوشت مرغ دچار می گردد؟

به گزارش یزد بلاگ، درحالی که وزیر کشاورزی طی نامه ای به اعضای شورای قیمت گذاری محصولات استراتژیک از تشکیل جلسه فوری درباره آنالیز قیمت خرید تضمینی گندم خبر می دهد، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران از شروع قطعی خرید تضمینی گندم با قیمت چهار هزار تومان از هفته گذشته خبر داده و گفته هیچ برنامه ای برای افزایش این مبلغ وجود ندارند.

آیا گندم هم به سرنوشت مرغ دچار می گردد؟

شورای اقتصاد در سال 99 طی نشست هایی در نهایت قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی 1400 را 4 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم مشخص کرد؛ اما گندم کاران و تشکل های عظیم بخش کشاورزی به استناد آنالیز قیمت اجرا شده معتقد بودند با توجه به افزایش قیمت عوامل فراوری، حداقل قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم باید 5 هزار تومان باشد.

انتقادهایی که نسبت به قیمت مشخص شده وجود داشت، در نهایت موجب شد تا وزیر جهاد کشاورزی طی نامه ای به اعضای شورای قیمت گذاری محصولات استراتژیک از جلسه ای در 23 فروردین برای آنالیز این موضوع خبر بدهد تا اعضا در این مورد تصمیم بگیرند، موضوعی که به نظر می رسد مورد توجه وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت بازرگانی دولتی ایران نیست.

نبود هماهنگی بین وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی درباره موضوعات چندوجهی و استراتژیک از عوامل اصلی بروز مسائل و کمبودها در بازار است. متأسفانه این نگرانی وجود دارد که درباره گندم هم مسائل موجود در حوزه تأمین مرغ و تخم مرغ که سال 99 شروع شد و همچنان ادامه دارد، اتفاق افتد. بخش خصوصی با انتقاد از سرکوب قیمتی، خواهان توقف این فرایند است.

بعد از انتشار خبر تشکیل نشست شورای قیمت گذاری محصولات استراتژیک، یزدان سیف، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با بیان اینکه 2 هزار تن خرید تضمینی گندم تا به امروز اجرا شده است، اظهار کرد: در سه استان هرمزگان، سیستان و بلوچستان و فارس، تحویل محصولات کشاورزان به شرکت بازرگانی دولتی شروع شده است و این فرایند ادامه دارد.

او موضوع افزایش قیمت خرید تضمینی گندم را یک شایعه دانسته که موجب اختلال در بازار می گردد. بر اساس گفته های او با توجه به افزایش 48 درصدی قیمت خرید تضمینی گندم از سوی دولت در مهرماه سال 99 هیچ برنامه ای برای افزایش دوباره وجود ندارد و در این بازار ثبات خواهد بود.

طی سال های اخیر به دلیل خودکفایی در فراوری گندم و خرید از کشاورزان داخلی، ورود این محصول به کشور ممنوع بوده و به غیراز تکمیل ذخایر کشور در بعضی مواقع توسط شرکت بازرگانی دولتی، مجوزی برای واردات گندم برای بخش خصوصی صادر نشده است.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

نماشو: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 15 مرداد 1400 بروزرسانی: 15 مرداد 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 3706

به "آیا گندم هم به سرنوشت مرغ دچار می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا گندم هم به سرنوشت مرغ دچار می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید