آیا سفر در زمان امکان پذیر است؟

به گزارش یزد بلاگ، یک دانشجوی استرالیایی طی محاسباتی نشان داده تئوری سفر در زمان بدون ایجاد پارادوکس امکانپذیر است.

آیا سفر در زمان امکان پذیر است؟

طبق مدل سازی یکی از دانشجویان دانشگاه کویینزلند، از لحاظ تئوری سفر در زمان بدون پارادوکس امکانپذیر است.

ژرمن توبار دانشجوی کارشناسی رشته علوم پیشرفته در این دانشگاه تحقیقاتی درباره سفر در زمان انجام داده است.

او در این باره می گوید: طبق دینامیک کلاسیک، اگر فرد از شرایط یک سیستم در زمان خاصی مطلع باشد، می تواند به تمام تاریخچه سیستم دست یابد. این امر کاربردهای وسیعی دارد و به ما یاری می نماید به سیارات دیگر موشک بفرستیم و شیوه جریان یافتن مایعات را مدلسازی کنیم. به طور مثال اگر من موقعیت فعلی و سرعت یک شی در حال سقوط و تحت جاذبه گرانش زمین را بدانم، می توانم مکان آن در هر لحظه را محاسبه کنم.

با این وجود نظریه نسبیت انیشتین وجود حلقه های زمانی یا سفر در زمان را پیش بینی می نماید که در آن یک رویداد می تواند گذشته و آینده خود را پیش بینی کند.

چنین رویدادی از لحاظ تئوری مطالعات دینامیک را نقض می نماید.

اما به گفته توبار یک نظریه یکپارچه که بتواند بیان دینامیک و نظریه نسبیت انیشتین ارتباطی ایجاد کند، قواعد فیزیک را دگرگون می نماید.

این در حالی است که طبق دستاوردهای علمی فعلی هر دو نظریه همزمان با یکدیگر صحت ندارند.

توبار همراه استاد خود فابیو کوستا محاسباتی انجام داده اند که نتایج جالبی دارد.

کوستا می گوید: به عنوان مثال فردی در زمان سفر می نماید تا از ابتلای بیماری به کووید19 جلوگیری کند. اگر از ابتلای فرد به بیماری جلوگیری گردد، این فرایند انگیزش انسان های دیگر برای متوقف کردن پاندمی در وهله اول را حذف می نماید و اساسا دیگر بیماری برای شکست دادن وجود ندارد. این یک پارادوکس است (چنین عدم توازنی سبب می گردد مردم تصور نمایند سفر در زمان در دنیا فعلی اتفاق نمی افتد). بعضی فیزیکدانان معتقدند این امر ممکن است اما از لحاظ منطقی درک آن سخت است زیرا آزادی انسان برای انجام هر اقدامی را تحت تاثیر قرار می دهد.

با این وجود محققان ادعا می نمایند تحقیق شان نشان می دهد رویدادها را می توان به طور منطقی طوری تغییر داد که با هر عملی که مسافر زمان انجام می دهد، سازگاری داشته باشد. این پژوهش به آنالیز تاثیر فرایندهای قطعی و غیرتصادفی روی چندین منطقه دلخواه در فضا-زمان می پردازد و نشان می دهد که چگونه منحنی زمانی بسته مانند آنچه انیشتین پیش بینی نموده بود می تواند با قوانین اراده آزاد و فیزیکی کلاسیک مطابقت داشته باشد.،مهر

این تحقیق یک فرضیه دیگر در زمینه سفر در زمان را نیز رفع می نماید. طبق این فرضیه سفر در زمان امکان پذیر است، اما مسافران زمان در انجام کارها با محدودیت روبرو می شوند و نمی توانند کاری نمایند که باعث ایجاد پارادوکس گردد. در مدل جدید این محدودیت وجود ندارد و پارادوکس نیز غیرممکن است.

محاسبات ریاضی این دو محقق نشان می دهد سفر در زمان به طور منطقی و بدون پارادوکس در دنیا ما ممکن است.

این تحقیق در نشریه Classical and Quantum Gravity منتشر شده است.،مهر

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

نماشو: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 15 مرداد 1400 بروزرسانی: 15 مرداد 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 2293

به "آیا سفر در زمان امکان پذیر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا سفر در زمان امکان پذیر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید